

Se listen:
Disse veiprosjektene vil Vegvesenet prioritere
Statens vegvesen har prioritert 20 vei- og tunnelprosjekter for de neste seks årene. Forslaget om rekkefølge ble tirsdag oversendt til Samferdselsdepartementet.
På topp i årets prioriteringsliste er fire prosjekter som vurderes som helt klare for oppstart, melder Statens vegvesen i en pressemelding:
- E134 Oslofjordforbindelsen (Viken), 5,83 milliarder kroner
- E134 Røldal–Seljestad (Vestland), 3,34 milliarder kroner
- E6 Megården–Mørsvikbotn (Nordland), 10,27 milliarder kroner
- E16 Hylland–Slæen (Vestland), 1,64 milliarder kroner
– Dette er prosjekter som er klare til politisk behandling, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland.
Dette er første gang Statens vegvesen har laget en anbefalt en rekkefølge for de store prosjektene. Bakgrunnen er at dette er noe Samferdselsdepartementet har bedt om.
Prosjektene er vurdert ut fra planstatus, samfunnsøkonomisk nytte og virkninger. Tunnelsikkerhetsforskriften er en viktig faktor, sammen med nasjonale beredskapshensyn.
Prioriteringslisten inneholder 20 veiprosjekter over hele landet til en estimert kostnad på om lag 150 milliarder kroner:
Statens vegvesens prioritering av store veiprosjekter
Prioritet | Prosjekt | Sted | Modenhet | Kostnadsprognose (milliarder) |
1 | E134 Oslofjordforbindelsen (byggetrinn 2) | Frogn og Asker (Viken) | Høy | 5,83 |
2 | E134 Røldal–Seljestad | Ullensvang (Vestland) | Høy | 3,34 |
3 | E6 Megården–Mørsvikbotn | Sørfold (Nordland) | Høy | 10,27 |
4 | E16 Hylland–Slæen | Aurland og Voss (Vestland) | Høy | 1,64 |
5 | E134 Saggrenda–Elgsjø | Kongsberg (Viken) og Notodden (Vestfold og Telemark) | Middels | 2,44 |
6 | E45 Kløfta | Alta (Troms og Finnmark) | Middels | 1,23 |
7 | E16 Arna–Stanghelle | Vaksdal og Bergen (Vestland) | Middels | 14,93 |
8 | E39 Ådland–Svegatjørn (Hordfast) | Stord, Tysnes og Bjørnafjorden (Vestland) | Middels | 41,14 |
9 | E18 Retvet–Vinterbro | Nordre Follo og Ås (Viken) | Middels | 8,39 |
10 | E39 Ålesund–Molde (Møreaksen) | Ålesund, Vestnes og Molde (Møre og Romsdal) | Middels | 26,54 |
11 | E134 Dagslett – kryss E18 | Lier (Viken) | Middels | 4,16 |
12 | E10 Nappstraumen–Å | Flakstad og Moskenes (Nordland) | Middels | 1,28 |
13 | E39 Volda–Furene | Volda (Møre og Romsdal) | Middels | 1,10 |
14 | E39 Storhaugen–Førde | Sunnfjord (Vestland) | Middels | 3,29 |
15 | Rv. 22 Glommakryssing | Lillestrøm (Viken) | Middels | 3,22 |
16 | Rv. 5 Erdal–Naustdal | Sunnfjord (Vestland) | Middels | 2,29 |
17 | E39 Ålgård–Hove | Gjesdal og Sandnes (Rogaland) | Middels | 4,25 |
18 | E8 Flyplasstunnelen Tromsø | Tromsø (Troms og Finnmark) | Middels | 1,96 |
19 | Rv. 36 Skjelsvik–Skyggestein | Porsgrunn og Skien (Vestfold og Telemark) | Lav | 5,77 |
20 | Rv. 19 Moss | Moss (Viken) | Lav | 5,24 |
I tråd med porteføljeprioriteringer vil Vegvesenet én gang i året vurdere riksveiprosjekter over en milliard kroner i Nasjonal transportplan før eventuell oversendelse til politisk behandling.
– I en prioriteringsplan kan det være prosjekter som skifter plass, dersom nytteverdien øker, og kostnadene går ned, sier veidirektøren.
I tillegg til de prosjektene som nå er prioritert, har også Vegvesenet en liste over veiprosjekter mellom 200 millioner og en milliard kroner.
VeIvesenet understreker at det fortsatt er prioritert å ta best mulig vare på riksveiene, gjennom flere mindre utbedringstiltak.
Vegvesenets pågående prosjekter 2022 – utvalgte prosjekter under en milliard kroner i prosjektkostnad
Prosjekt | Sted |
Rv. 291 Holmenbrua | Drammen (Viken) |
Rv. 509 Kontinentalveien–Sundekrossen | Stavanger - Sola (Rogaland) |
Rv. 426 Gamle Eigerøyveien–Hovlandsveien | Eigersund (Rogaland) |
E39 Bjerkeset–Astad | Gjemnes (Møre og Romsdal) |
Rv. 9 Utbedringsstrekning Setesdal | Bykle og Bygland (Agder) |
Rv. 41 Utbedringsstrekning Treungen–Vrådal, Nes - Kyrkjebygda | Nissedal (Vestfold og Telemark) |
E134-arm Husøy hamn | Karmøy (Rogaland) |
E134 Espelandssvingane (Haugalandspakka) | Vindafjord (Rogaland) |
Rv. 7 Ørgenvika–Svenkerud | Nes og Krødsherad (Viken) |
Rv. 52 Gol–Vestland grense | Gol (Viken) |
Rv. 3 Østerdalen (Fjell–Opphus) | Stor-Elvdal (Innlandet) |
Rv. 70 Oppdal–Sunndalsøra | Oppdal (Trøndelag) og Sunndal (Møre og Romsdal) |
E6 Grøndalselv–Namsskogan | Namsskogan (Trøndelag) |
E6 Namsskogan–Nordland grense | Namsskogan (Trøndelag) |
Rv. 80 Sandvika–Sagelva | Fauske og Bodø (Nordland) |
Rv. 80 Adkomst ny Bodø lufthavn | Bodø (Nordland) |
E6 Narviktunnelen | Narvik (Nordland) |
Rv. 94 Akkarfjord–Jansvannet | Hammerfest (Troms og Finnmark) |
Rv. 94 Mollstrand–Grøtnes | Hammerfest (Troms og Finnmark) |
Mest lest på Motor.no:
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
-
Bilsetet har mekanisk feil:
Nå blir Marit saksøkt av Tesla