NEI TIL SLIKE: Volkswagen tror ikke dette er det beste trekket hensyn til minimering av luftmotstand.

Luftmotstand:

Derfor vil ikke VW ha innfelte dørhåndtak

Volkswagens ingeniører mener at både innfelte dørhåndtak og digitale speil koster mer enn det smaker. 

Publisert Sist oppdatert

De små detaljene som kan gi litt lavere luftmotstand og dermed forbedre drivstofføkonomien, rekkevidden eller farten, ligger alltid under bilprodusentenes lupe. Det gjelder også for Volkswagens spesialister på feltet. 

I et nylig intervju med nederlandske Algemeen Dagblad, også gjengitt av Carup, forteller VW-ekspertene litt om hvordan de prioriterer i så måte.

De er helt klare på at innfelte dørhåndtak ikke blir å se på produsentens kjøretøy med det første.

– De tar opp plass i dørene og gjør dem tykkere. Og nettogevinsten for rekkevidde er maksimalt noen hundre meter. Derfor er ikke dette noe vi kommer til å kjempe for, sier utviklingssjef Waldemar Maister ved Volkswagens enorme anlegg i Wolfsburg. 

Nei til kameraspeil

Han mener også at vanlige, utvendige sidespeil er den beste løsningen, stadig vekk.

– Dessverre finnes det ennå ikke noe godt alternativ, sier Maister.

– Som mange andre har vi selvfølgelig eksperimentert med kameraer, men det er minimalt å hente der. Et slikt kamera bruker energi, det er dyrere enn et speil, og de fleste bilførere synes de er ubehagelige å bruke. Ifølge vår forskning gir også speil bedre dybdefølelse. De gjør det derfor enklere å vurdere avstander.

Utviklingssjefen opererer ut fra disse tallene: Luftmotstand utgjør 42 prosent av bilenes energiforbruk. Resten avgjøres av faktorer som vekt, drivlinje og rullemotstand. Karosseriets form er viktigst og står alene for 47 prosent av luftmotstanden. Hjulbuene, nummer to, beregner han til 31 prosent.

Støyproblemer

Maister nevner også disse hensynene og detaljene:

● Det hjelper bittelitt å plassere vindusviskere nede under panserkanten. Men et vannavvisende lag på frontruta hadde bortimot eliminert behovet for dem. Et slikt lag er likevel dyrt og vil neppe holde i hele bilenes levetid.

● Overgangene mellom frontruta og panelene rundt kunne vært fullstendig glattet ut. Men det vil presse regnvannet ut til sidevinduene, og dermed også skape støy.

● Det er mye, kanskje mest,  å hente i motoriserte spoilere og fjærings­systemer som gjør at biler kan heves og senkes. Men dette er for kostbare løsninger for en produsent som Volkswagen.  

Og, selvsagt: SUV-ene er en klar fiende, fra en aerodynamikk-ingeniørs perspektiv.

– Bilkjøpere har i overveldende grad valgt slike biler de siste årene. Det er vi selvfølgelig ikke glade for. En lav front er best, sier Maister.

 

Powered by Labrador CMS