VÆR OBS: Begrepene som brukes om service er viktig å være bevisst på når du skal kjøpe bruktbil.
VÆR OBS: Begrepene som brukes om service er viktig å være bevisst på når du skal kjøpe bruktbil.

Pass på ved bruktbilkjøp:

«Service-historikk» betyr ikke komplett service

En fersk dom i Oslo tingrett er viktig for alle som er opptatt av servicehistorikken ved bruktbilkjøp.

Publisert

Bilkunden som kjøpte en 10 år gammel Audi Q7 fra en bilforhandler i Oslo, bet seg merke i at bilen ble solgt med begrepet «servicehistorikk». Bilkunden forsto begrepet slik at serviceprogrammet dermed var fulgt, og alle servicer tatt.

Audien ble solgt for 340.000 kroner. Bare tre dager etter overtakelsen fikk bilen motorstopp, og måtte hentes av bergingsbil. Da ble det avdekket at bilen hadde en rekke feil og mangler, og bilkjøperen og bilforhandleren endte til slutt opp i tingretten.

Reparerte ikke

Blant feilene som ble avdekket var blant annet oljesvetting rundt bunnpannen, defekt kollisjonspute, feil med luftfjæringen, feil ved kjøleanlegget, defekte lykter og feil ved setebeltevarslingen. Ifølge tingrettsdommen vil det koste godt over 80.000 kroner å utbedre feilene og manglene.

I tingretten uttalte servicelederen for en Møller Bil-avdeling at bilen var i så dårlig stand at Møller aldri ville levert fra seg en slik bil i en slik tilstand.

Det hører også med til historien at bilforhandleren og bilkjøperen ble enige om at forhandleren skulle utbedre feilene og manglene. Men etter at bilen hadde vært inne hos dem, fikk bilkjøperen ingen dokumentasjon på hva som var blitt reparert.

En test utført av NAF bare dager etterpå, viste dessuten at flere forhold beviselig ikke var reparert. NAF-testen avdekket også at ikke alle servicer var tatt.

«Servicehistorikk»

I tingretten viste bilkjøperen og hans advokat til at begrepet «servicehistorikk» ble brukt i salgsannonsen, og at det må bety at servicene er fulgt.

Men der er ikke tingretten enig.

Tingretten har dømt bilforhandleren, Oslo Bilsenter, til å ta Audien tilbake, og refundere hele kjøpesummen til bilkjøperen. Men bilkjøperen ble ikke hørt med sine argumenter om hva «servicehistorikk» innebærer.

– Det ble opplyst av forhandler at bilen har en servicehistorikk, noe den også har. Det er ingen dokumentasjon på at kjøperen har fått bekreftet at samtlige servicer er gjennomført. Det er gjennomført service både i 2010, 2011, 2013, 2015, 2018 og 2020. Det stemmer med det bilforhandleren opplyste ved salget, nemlig at det er en servicehistorikk, skriver tingretten i sin dom.

Tingrettsdommen er ikke rettskraftig.