IKKE LYV: Opplysninger om bilens servicehistorikk må være riktig.

Ikke lyv når du selger bil:

Manglende service kostet 10.000 kr.

«Alle servicer fulgt», skrev vestlendingen i salgsannonsen, da han solgte sin fire år gamle Mercedes elbil. Det viste seg å ikke være riktig.

Publisert

Da kjøperen, en annen vestlending, et par måneder etter kjøpet fikk motorstopp, ble det avdekket at bilen kun én gang på fire år hadde vært på service.

Dermed fikk ikke den nye eieren dekket hverken bilberging eller lånebil på garantien.

Han klaget til Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter blant annet mellom kjøpere og selgere av bruktbiler.

– Fremlagt servicerapport viser at bilen kun har vært inne på service én gang. Dermed er det gitt uriktige opplysninger, konkluderer Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

Bilen, en Mercedes B-klasse-elbil, ble solgt for 175.000 kroner.

Nå må selgeren returnere 10.000 kroner av disse pengene, har Forbrukerklageutvalget vedtatt.