BRUKTBILHANDEL: Bruktbilselgerens garantier stemte ikke.

Bruktbilfirma:

Feilinformerte om servicehistorikk

– Selgeren garanterer, sto det i salgsannonsen. Men selgerens garantier stemte ikke.

Publisert Sist oppdatert

Etter at en mann fra Nordland kjøpte en fire år gammel Suzuki Vitara fra en bruktbilforhandler i Tromsø, oppdaget han at selgerens garantier ikke stemte.

I salgsannonsen sto det at bilens serviceprogram er fulgt, og at bilselgeren «garanterer at bilen har blitt vedlikeholdt med fabrikkens anbefalinger for serviceintervall og øvrig vedlikehold».

Men service var ikke blitt utført hverken da bilen hadde gått 20.000 kilometer eller 100.000 kilometer. På sistnevnte service skulle også registerreimen vært byttet.

Kunden kjøpte bilen for 219.000 kroner, og kilometerstanden var på 104.000. Siste service var tatt på 80.000 kilometer.

Kraftig prisavslag

Bilkjøperen klaget til forbrukermyndighetene, og nå har Forbrukerklageutvalget tilkjent ham et kraftig prisavslag.

Bilkjøperen fikk en annen bruktbilforhandler til å skrive en bekreftelse om at den manglende servicen utgjør et verditap på opptil 30.000 kroner.

100.000-kilometerservice koster dessuten ifølge et innhentet pristilbud 19.000 kroner.

Ingen feil eller mangler

Forbrukerklageutvalget har tilkjent kjøperen et skjønnsmessig prisavslag på 40.000 kroner, selv om det ikke er noen indikasjoner på at bilen har fått alvorlige feil og mangler på grunn av manglende servicer.

Bilen hadde heller ikke nybilgaranti, slik bruktbilfirmaet også hevdet ved kjøpet.

Bilen hadde nemlig så vidt passert 100.000 kilometer, som er maksimal kjørelengde for at garantien skal gjelde.

Men da kunden påpekte dette, ga bruktbilforhandleren ham en 12 måneders bruktbilgaranti.