MAZDA 2: Bilen som hadde alvorlig rust var en Mazda 2 2011-modell, som bilen på dette illustrasjonsbildet.
Foto: RL GNZLZ/FLICKR
Solgte rusten Mazda:
«Utrolig strøken» bil måtte repareres for 84.000 kr
Den 11 år gamle Mazdaen til 46.000 kroner ble markedsført som et «kjempekjøp». Men den måtte repareres for 84.000 kroner.
Bilforhandleren som solgte den 11 år gamle Mazda 2 brukte
mange superlativer i salgsannonsen:
«Utrolig strøken bil», «meget velholdt», «kjempekjøp», «hel
og fin» var blant begrepene som ble brukt.
Bilforhandleren la også frem en fersk EU-kontroll hvor
bilen ble godkjent uten merknader.
Men 13 måneder etter kjøpet, avdekket et verksted at
bakakselen var rustet gjennom og hadde brukket. Bilen var ikke kjørbar.
Kjøperen av bilen, en mann fra Vestfold, tok bilen videre
til et merkeverksted, som konkluderte med at bilen må repareres for 84.000
kroner for en rekke feil og mangler.
Begge verkstedene skal muntlig ha sagt til kjøperen av
bilen at rusten må ha vært til stede på kjøpstidspunktet, selv om det var over ett år tidligere.
Skylder på salt
Bilforhandleren avslo imidlertid reklamasjonen, fordi
bilen var dokumentert feilfri ved levering. Bilselgeren viste til EU-kontrollen,
og en «B2B»-tilstandssjekk fra NAF. Dette er kontroller som gjøres ved kjøp og
salg mellom profesjonelle parter, og som ikke skal brukes som dokumentasjon ved
salg til privatpersoner, ifølge NAF.
Dessuten skrev bilforhandleren følgende i avslaget på
reklamasjonen:
– Man kan ikke forvente en rustfri bil i Norge. Til og
med to år gamle biler ruster på grunn av salt.
Tre forhandlere
Mazdaen var eid av en privatperson i 10 år, før den ble
overtatt av Møller Bil. Da skjedde det som ofte skjer med eldre bruktbiler:
Møller solgte den videre til en bruktbilforhandler, som deretter solgte den
videre til neste bruktbilforhandler.
I løpet av en knapp måned hadde bilen vært innom en
merkeforhandler og to bruktbilforhandlere, før kunden fra Vestfold kjøpte den.
Vraket
Kunden klaget til forbrukermyndighetene, og i
Forbrukerklageutvalget har han fått fullt medhold i at kjøpet kan heves. Det
innebærer at han skal få tilbake kjøpesummen på 46.000 kroner, pluss utlegg på
7000 kroner som han har hatt for å dokumentere bilens tilstand.
Men han har trolig ikke fått pengene. Bilen er nå
registrert vraket av kunden, ifølge kjøretøysopplysningene hos Statens
vegvesen.
Bruktbilfirmaet i Oslo som solgte ham bilen, har nå ingen
biler for salg, og ser ikke ut til å være i drift.