MAZDA 2: Bilen som hadde alvorlig rust var en Mazda 2 2011-modell, som bilen på dette illustrasjonsbildet.

Solgte rusten Mazda:

«Utrolig strøken» bil måtte repareres for 84.000 kr

Den 11 år gamle Mazdaen til 46.000 kroner ble markedsført som et «kjempekjøp». Men den måtte repareres for 84.000 kroner.

Publisert

Bilforhandleren som solgte den 11 år gamle Mazda 2 brukte mange superlativer i salgsannonsen:

«Utrolig strøken bil», «meget velholdt», «kjempekjøp», «hel og fin» var blant begrepene som ble brukt.

Bilforhandleren la også frem en fersk EU-kontroll hvor bilen ble godkjent uten merknader.

Men 13 måneder etter kjøpet, avdekket et verksted at bakakselen var rustet gjennom og hadde brukket. Bilen var ikke kjørbar.

Kjøperen av bilen, en mann fra Vestfold, tok bilen videre til et merkeverksted, som konkluderte med at bilen må repareres for 84.000 kroner for en rekke feil og mangler.

Begge verkstedene skal muntlig ha sagt til kjøperen av bilen at rusten må ha vært til stede på kjøpstidspunktet, selv om det var over ett år tidligere.

Skylder på salt

Bilforhandleren avslo imidlertid reklamasjonen, fordi bilen var dokumentert feilfri ved levering. Bilselgeren viste til EU-kontrollen, og en «B2B»-tilstandssjekk fra NAF. Dette er kontroller som gjøres ved kjøp og salg mellom profesjonelle parter, og som ikke skal brukes som dokumentasjon ved salg til privatpersoner, ifølge NAF.

Dessuten skrev bilforhandleren følgende i avslaget på reklamasjonen:

– Man kan ikke forvente en rustfri bil i Norge. Til og med to år gamle biler ruster på grunn av salt.

Tre forhandlere

Mazdaen var eid av en privatperson i 10 år, før den ble overtatt av Møller Bil. Da skjedde det som ofte skjer med eldre bruktbiler: Møller solgte den videre til en bruktbilforhandler, som deretter solgte den videre til neste bruktbilforhandler.

I løpet av en knapp måned hadde bilen vært innom en merkeforhandler og to bruktbilforhandlere, før kunden fra Vestfold kjøpte den.

Vraket

Kunden klaget til forbrukermyndighetene, og i Forbrukerklageutvalget har han fått fullt medhold i at kjøpet kan heves. Det innebærer at han skal få tilbake kjøpesummen på 46.000 kroner, pluss utlegg på 7000 kroner som han har hatt for å dokumentere bilens tilstand.

Men han har trolig ikke fått pengene. Bilen er nå registrert vraket av kunden, ifølge kjøretøysopplysningene hos Statens vegvesen.

Bruktbilfirmaet i Oslo som solgte ham bilen, har nå ingen biler for salg, og ser ikke ut til å være i drift.