Kollisjonsskadet Tesla:

Bruktbil-kontrakten manglet et viktig kryss

Selgeren av Teslaen krysset ikke av for at bilen hadde hatt kollisjonsskade. Men på verkstedet sa de noe annet.

Publisert

Den nye eieren av en to år gammel Tesla Model S måtte på verkstedet da det var feil på temperatursensoren.

Bilen hadde han kjøpt året før, for 515.000 kroner.

Det var ikke så rart at sensoren ikke virket. Den hadde tidligere blitt skadet i en kollisjon, men var ikke blitt skiftet. Dermed ville heller ikke Tesla skifte sensoren på garantien.

Nybilgaranti

Kjøperen, en mann i Oslo, klaget først til den private selgeren, en annen Oslo-mann, og deretter til forbrukermyndighetene, da han ikke kom til enighet med selgeren.

Da bilen ble solgt, sto det både i salgsannonsen og i kjøpekontrakten at bilen har nybilgaranti til 2023. I kjøpekontrakten var det dessuten ikke krysset av for at bilen har vært kollisjonsskadet.

19.000 kr

Kjøperen av bilen måtte foreta utbedringer for 19.000 kroner for kollisjonsskaden som hadde oppstått før han kjøpte bilen, men som ikke var blitt utbedret, ifølge et sakssammendrag fra Forbrukerklageutvalget.

Disse skadene var ifølge kjøperen ikke mulig å se da han så på bilen før kjøpet.

Kjøperen krevde å få refundert disse utgiftene. I tillegg krevde han å få prisavslag for manglende informasjon om skaden, manglende nybilgaranti, og for at han ikke har fått servicebevis, slik han ble lovet å få av selgeren.

65.000 kr

Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter blant annet bruktbilhandel, har nå gitt kjøperen et skjønnsmessig prisavslag på 65.000 kroner, i tillegg til at han får refundert utgiftene til reparasjon.

– Når det oppgis at bilen har nybilgaranti, må klageren kunne forvente at dette gjelder hele bilen, påpeker Forbrukerklageutvalget.