Noen nye ideer kommer åpenbart aldri forbi konseptstadiet.
Flyvende biler har det vært snakket om i snart 100 år, men det er ikke nødvendig å tenke riktig så science-fiction-aktig for å finne eksempler.
En klassiker er lounge-kabiner, der forseter og bakseter kan vendes mot hverandre – en gjenganger når produsenter skal få oppmerksomhet for en tidlig skisse, men noe som ganske sjelden blir realisert.
Muligens havner BMWs kameleonfarger i samme sjanger. Da vi først skrev om ideen, ble det ikke nevnt noe tidsperspektiv.
Men nå hevder produsenten at dette kommer. Og ifølge et intervju gjengitt av Drive, innen overskuelig fremtid.
Tre til fem år
Stella Clarke er ingeniøren bak det BMW kaller E Ink, en idé hun hentet fra hvordan skjermene på digitale lesebrett endrer seg.
Lys farge i varmt vær? Bare å justere.
Rødt når du vil synes litt ekstra? Gjør bilen klar via telefonen før du overhodet setter deg inn.
Spørsmålet Clarke nylig fikk, var: «Kan vi se dette i produksjon i løpet av tre til fem år?». Svaret var «ja».
Hun forteller at hun laget en skisse på sitt eget loft under koronapandemien, supplerte med en «ganske pinlig» videopresentasjon og sendte det hele oppover i BMW-systemet. Sjefingeniørene syntes ifølge Clarkes egne ord at ideen var «awesome».
Annonse
Praktisk nytte
Clarke ser en rekke potensielle fordeler ved teknologien, utover å endre utseendet etter humøret, eller kanskje til klubbfargene på en viktig fotballdag:
● Å bytte til hvit farge når solen steker, er nevnt.
● Det går også an å tenke seg bedre synlighet i mørket.
● At hele bilen blinker, slik at utrykningskjøretøy synes enda bedre.
● En variant av det samme på en stor parkeringsplass, når du har glemt hvor bilen står.
● Farger som følger ladestatus, i carpool eller på utleiesteder.
● Forskjellige farger på ledige og opptatte drosjer.
... for å nevne noe.
Dyr løsning, foreløpig
Men ulemper finnes.
– Dette blir ikke billig til i oppstarten, for å si som sant er. Jeg ser for meg at vi begynner smalt, for så å utvide, sier Clarke.
Daglig bruk blir likevel ikke kostbart, i batteriforstand. Å endre farge er beregnet til å trekke rundt 20 watt, og bilene vil beholde den siste fargen når de er parkert og forlatt.
Ingeniøren understreker også at trafikksikkerhet må være ivaretatt, på et eller annet vis.
– Vi kan ikke ha forstyrrende blinking i trafikkbildet. Det trengs regler som slår fast at man bare kan endre farge når bilene står stille.
Nå gjenstår UV- og varmetesting. Ifølge Clarke tidkrevende oppgaver, men BMW har ikke tenkt å somle. Andre er nemlig på samme spor.
– Konkret vet vi om én fabrikant, som det er en ære å ha som konkurrent, sier hun.
Teknologien ble første gang kjent i årsskiftet 2022/2023, les mer om den her: