ETTER ULYKKEN: Kommisjonen vil ha regler som sier noe om vekten setene skal tåle når det er passasjerer i baksetet og last helt bakerst, samtidig.Foto: STATENS VEGVESEN
Havarikommisjonen:
Baksete kollapset i ulykke – kritiserer regler
Regelverket for baksetesikkerhet er ikke godt nok, konkluderer Havarikommisjonen i vurderingen av en frontkollisjon i Flå i mai i fjor.
– Selv om personbilen tilfredsstilte de enkeltstående minstekravene til både bilbelter og styrken på baksetet, så kollapset deler av bakseteryggen i kollisjonen og medvirket til at to personer ble kritisk skadet, sier avdelingsdirektør for vei- og landforsvarsavdelingen i Statens havarikommisjon (SHK), Ingvild K. Ytrehus.
FOR STOR BELASTNING: Bildet viser et av baksetefestene som ikke holdt.Foto: STATENS VEGVESEN
– Regelverket tar ikke hensyn til hvor mye en bakseterygg skal tåle i en kollisjon når det både er last i bagasjerommet og passasjerer i baksetet – som var tilfelle i denne ulykken, fortsetter hun.
21. mai i fjor kolliderte en personbil i 60 km/t med et vogntog. Passasjerene i framsetet fikk mindre skader.
Alle personene i bilen, som var en Tesla Model S, hadde på seg setebelte.
Men de i baksetet hadde plassert det feil på kroppen, ifølge SHK.
– Sikkerheten i moderne biler har blitt veldig god for de som sitter i framsetene, men sikkerheten for baksetepassasjerer har ikke utviklet seg like mye, sier Ytrehus.