En kvinne fra Larvik kjøpte en splitter ny campingvogn for 330.000 kroner av merket Adria Adora fra en av landets største bobil- og campingvognforhandlere.
Avløpssystemet virket ikke slik det skulle. Det var ikke fall på avløpsrørene. Dermed sprutet avløpsvann fra kjøkkenvask og baderomsvask opp i dusjen.
Hun reklamerte til forhandleren, men det tok nesten fire måneder før hun fikk tilbud om hjelp. Forhandleren og produsenten Adria hevdet dessuten at det ikke er en fabrikasjonsfeil ved campingvognen.
Forhandleren mener kunden selv har skyld i problemene, fordi vognen ikke sto i vater.
Adria Adora er ifølge nettsidene til forhandleren deres bestselgende campingvogn og beskrives som elegant og moderne.
Den kvinnelige kunden ga ikke opp og kontaktet en annen forhandler som selger det samme merket.
I en epost skriver den andre forhandleren at de tidligere har solgt flere campingvogner hvor samme problemer har oppstått, og at produsenten er kjent med det.
– Avløpet er montert feil på fabrikken slik at det flere steder er motfall, skriver forhandleren i en epost.
Denne forhandleren hevder også at det ikke hjelper å få campingvogna mer i vater.
Annonse
Kjøpet hevet
Kvinnen engasjerte også en lokal rørlegger, som har dokumentert at rørene ikke har fall. Heller ikke rørleggeren mener det hjelper å få campingvogna mer i vater.
Kvinnen klaget til Forbrukerrådet og deretter til Forbrukerklageutvalget. De mener feilen er en alvorlig teknisk feil som også påvirker bruksgleden.
De har derfor konkludert med at kunden skal få heve kjøpet, og få tilbake hele kjøpesummen.