SUKSESSMODELL: Skoda Enyaq er en av de mest ettertraktede elektriske nyhetene på markedet. Dessverre må en del kunder være tålmodige de neste månedene.

Skoda-sjefen om dele-krise:

– Skoda må stanse Enyaq-produksjonen

Lagrene er nesten tomme og Skoda må stanse produksjonen av elbilen Enyaq på grunn av mangel på databrikker. – En katastrofe, sier Skoda-sjefen. «Det er ingen stans i produksjonen», sier den norske importøren.

Publisert Sist oppdatert

Skoda Enyaq er en av de nye elbilene i år som har vakt størst interesse blant norske kunder med romslig rekkevidde, god plass og praktiske egenskaper.

Enyaq ligger hittil i juni på en tredjeplass på elbil-toppen bak Tesla Model 3 og Ford Mustang Mach-E, med nesten 1000 registreringer – rundt 200 flere enn konsernrivalen VW ID.4.

Elektronikk-skvis

Skoda sentralt har annonsert at det vil bli en pause i produksjonen på minst en uke på grunn av mangelen på halvledere – disse ørsmå databrikkene som brukes i stort antall på nye biler.

Slike «chips», som mikroprosessorer og mikrokontrollere, er «hjernene» som styrer de vesentlige funksjonene en moderne bil er full av.

– Vi har problemer med å få levert bilene som blir bestilt. Vi har et betydelig tilbudsunderskudd på Enyaq, sier Skoda-sjefen, Thomas Schaefer, til Automotive News Europe.

– At vi nå i tillegg blir nødt til å stanse produksjonen av bilen i en uke er en katastrofe for selskapet, sier han.

«Ikke stans»

Til Motor sier imidlertid Morten Moum, PR- og kommunikasjonssjef for Skoda hos importøren, Harald A. Møller, at det ikke er stans i produksjonen av Enyaq iV.

– Vi (Moum og direktør for Skoda hos Møller, Thomas Meiner, red. anm.), snakket med fabrikken for litt siden og de sa «Eniaq iV still running», presiserer Moum.

Men Schäfer sier at produksjonen vil måtte stanses en uke?

– Skulle det komme noen endringer, holder vi dere informert, svarer Moum.

Motor har tidligere skrevet om at etterspørselskvisen på slike deler får dramatiske konsekvenser for bilindustrien.

– Lagrene våre er på sitt laveste nivå noen gang. Det er ingenting vi kan gjøre med det. Vi må bare håpe at det roer seg i annet halvår, sier Schaefer.

Kunder må vente

Hva får så dette å si for norske kunder?

At det kan bli lengre ventetid på bilene er åpenbart, men importøren kan ikke presisere hvor lenge.

– Fabrikkene våre, og bilbransjen generelt, er påvirket av den nå reduserte tilgangen til mikrochips. Mikrochips er en avgjørende del i moderne bilproduksjon, følgelig medfører en redusert tilgang til denne delen at både våre fabrikker, og bransjen generelt, opplever utfordringer med å møte etterspørselen i produksjonen, sier Morten Moum.

– Dette gjør at enkelte kunder dessverre må vente lenger på bilen sin enn først antatt. Det er svært beklagelig, og det jobbes intensivt for å bedre tilgangen, understreker kommunikasjonssjefen.

Den elektriske SUV-en, som er konstruert på Volkswagen-konsernets MEB-plattform, produseres ved Skodas fabrikk i Tsjekkia.