SUKSESSMODELL: Skoda Enyaq er en av de mest ettertraktede elektriske nyhetene på markedet. Dessverre må en del kunder være tålmodige de neste månedene.Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Skoda-sjefen om dele-krise:
– Skoda må stanse Enyaq-produksjonen
Lagrene er nesten tomme og Skoda må stanse produksjonen av elbilen Enyaq på grunn av mangel på databrikker. – En katastrofe, sier Skoda-sjefen. «Det er ingen stans i produksjonen», sier den norske importøren.
Skoda Enyaq er en av de nye elbilene i år som har vakt størst interesse blant norske kunder med romslig rekkevidde, god plass og praktiske egenskaper.
Enyaq ligger hittil i juni på en tredjeplass på elbil-toppen bak Tesla Model 3 og Ford Mustang Mach-E, med nesten 1000 registreringer – rundt 200 flere enn konsernrivalen VW ID.4.
Skoda sentralt har annonsert at det vil bli en pause i produksjonen på minst en uke på grunn av mangelen på halvledere – disse ørsmå databrikkene som brukes i stort antall på nye biler.
Slike «chips», som mikroprosessorer og mikrokontrollere, er «hjernene» som styrer de vesentlige funksjonene en moderne bil er full av.
– Vi har problemer med å få levert bilene som blir bestilt. Vi har et betydelig tilbudsunderskudd på Enyaq, sier Skoda-sjefen, Thomas Schaefer, til Automotive News Europe.
– At vi nå i tillegg blir nødt til å stanse produksjonen av bilen i en uke er en katastrofe for selskapet, sier han.
Annonse
«Ikke stans»
Til Motor sier imidlertid Morten Moum, PR- og kommunikasjonssjef for Skoda hos importøren, Harald A. Møller, at det ikke er stans i produksjonen av Enyaq iV.
– Vi (Moum og direktør for Skoda hos Møller, Thomas Meiner, red. anm.), snakket med fabrikken for litt siden og de sa «Eniaq iV still running», presiserer Moum.
– Men Schäfer sier at produksjonen vil måtte stanses en uke?
– Skulle det komme noen endringer, holder vi dere informert, svarer Moum.
– Lagrene våre er på sitt laveste nivå noen gang. Det er ingenting vi kan gjøre med det. Vi må bare håpe at det roer seg i annet halvår, sier Schaefer.
At det kan bli lengre ventetid på bilene er åpenbart, men importøren kan ikke presisere hvor lenge.
– Fabrikkene våre, og bilbransjen generelt, er påvirket av den nå reduserte tilgangen til mikrochips. Mikrochips er en avgjørende del i moderne bilproduksjon, følgelig medfører en redusert tilgang til denne delen at både våre fabrikker, og bransjen generelt, opplever utfordringer med å møte etterspørselen i produksjonen, sier Morten Moum.
– Dette gjør at enkelte kunder dessverre må vente lenger på bilen sin enn først antatt. Det er svært beklagelig, og det jobbes intensivt for å bedre tilgangen, understreker kommunikasjonssjefen.
Den elektriske SUV-en, som er konstruert på Volkswagen-konsernets MEB-plattform, produseres ved Skodas fabrikk i Tsjekkia.