
Over 70 oppgraderinger på Tesla Model 3:
Jo flere elbiler vi kjører, desto bedre blir denne
Mange tippet at Tesla Model 3 ville bli presset i grøfta av alle de elektriske nykommerne. Men tvert imot: Bilen har beholdt forspranget, mye på grunn av en rekke oppgraderinger.
Rekkevidden til Model 3 er fortsatt knepent best. Ladenettverket til Tesla er suverent best. I tillegg har kvalitetsinntrykket av Model 3 blitt bedre med årene.
Det samme vil vi påstå er tilfelle med komforten. Nærmere bestemt hjulstøyen, som for mange har vært et stort minus.
Men 2021-modellen av Model 3 er bedre dempet mot underlaget enn modellen vi testet for første gang på senvinteren i 2019.
Les mer om Tesla:
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Plaid leveres i desember:
Åpner for bestilling av Teslas monsterutgave
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Tesla vil gi mer presise data:
Dekktrykk og mobillading blir med i rekkeviddeanslaget
-
Overrasker i måling:
Unike tall for neste Tesla-modell
-
Trodde han punkterte:
Plutselig knakk bærearmen på Teslaen
-
Store sprik i ladeprisene:
Her er det billigst å lade Tesla
-
Bileksperter venter skifte:
Tror Tesla mister lederplassen innen 2025
-
Produserer bare svart og hvitt:
Slik er Teslas grep for å redde Europa-produksjonen
-
Nybilregistreringene i juni:
Model Y på topp i ny svak måned for bilsalget
-
Feil med motor:
Tesla stanser Model Y-produksjonen i Tyskland
-
Tesla-sjefen slår alarm:
– Bekymring for konkurs overskygger alt
-
Tesla-eiere:
– Nei, vi frykter ikke ladekøer
-
Tesla-sjefen advarer:
Musk frykter Rivian og Lucid er på vei mot konkurs
-
Klarte ikke åpne Tesla-døren:
Knuste vinduet for å komme seg ut av brennende bil
Modellen har fått flere oppgraderinger og forbedringer i løpet av disse drøye to årene. Og vår konklusjon etter å ha testet den igjen, er stikk i strid med hva skeptikerne spådde:
Jo flere elbiler vi kjører, desto bedre blir en Tesla Model 3.
Det forteller oss minst tre ting:
- Tesla har forvaltet sin pionérstatus bedre enn mange trodde.
- Det er slett ikke enkelt for de andre tradisjonelle bilprodusentene å flytte ressurser og ekspertise fra klassisk bilbyggervirksomhet til rullende datamaskiner.
- Og kanskje mest relevant for alle som i dag vurderer en modell i det økende utvalget av elektriske SUV-er: Model 3 lover godt for Model Y, som i prinsippet er en litt høyere og mer praktisk versjon av samme bil.

Varmepumpe
Oppgraderingene på bilen er mange og omfattende. Den ferskeste – og kanskje viktigste – er at versjonene med firehjulstrekk nå får samme varmepumpesystem som kommende Model Y.
Varmepumpen og nye hjul, samt forbedringer av drivlinje og programvare, gir en oppgradert rekkevidde på Model 3 Long Range på 614 km (WLTP).
Om snaue to uker skal denne forsvare seg mot et kobbel av nykommere i en ny sommervariant av verdens største elbiltest, arrangert av NAF og Motor.
Oppvarmet ratt
Her er noen av de øvrige, mer synlige, endringene på Model 3.
- Eksteriør: Sorte sideblinklys, dørhåndtak og kromlister.
- Interiør: Partier som tidligere var «piano black» har nå en matt sortfarge. Sorte innstegsplater i døråpningen. Grafitt-finish på setejusteringsknapper. Scrolle-hjul på rattet i metall.
- Annet: Motorisert bagasjeromsåpner kan åpnes via touchskjerm eller appen. Induksjonslading for to mobiler. Magnetisk lukkefunksjon som holder solskjermene på plass. Oppvarmet ratt er nå standard på Long Range og Performance produsert etter 31. mars. Dette kan også ettermonteres på Standard Range Plus.

Over 70 forbedringer
Etter introduksjonen i februar og ut 2020, ble det foretatt over 20 oppdateringer av selve programvaren. Disse har inkludert mer enn 70 forbedringer og nye funksjoner. Her er de viktigste:
- Første kvartal 2019: Blindsonevarsling, Sentry Mode (kameraer overvåker bilen når den er parkert og forlatt), Dog Mode (inneklimaet tilpasses så en hund kan oppholde seg i en parkert bil), Track Mode (finjustering av bilen for maks kjøreegenskaper), forbedringer av dashcam-funksjonaliteten.
- Andre kvartal 2019: Automatisk batterioppvarming på vei til en superlader, økt maks ladehastighet (250 kW for Long Range og Performance), assistenter for å forhindre uønsket filskifte.
- Tredje kvartal 2019: Programvareoppdateringen V10 med en rekke nye spill og kobling til Netflix og Youtube når bilen står stille. Dashcam-klipp lagres ved tuting. Funksjonene «Feeling Lucky» og «Feeling Hungry» i navigasjonen hjelper deg til å finne interessante severdigheter og spisesteder.
- Fjerde kvartal 2019: Fem prosent høyere ytelse på lading, utvidet funksjonalitet i navigasjonen.
- Første kvartal 2020: Forbedringer av Bluetooth, kjørevisualiseringen på skjermen viser trafikklys og skilter.
- Andre kvartal 2020: Ryggekamera viser nå også bilder fra kameraene i blinklysene på sidene foran, en rekke nye spill, samt forbedret visning av dashcam-opptak.
- Tredje kvartal 2020: Tesla-appen varsler hvis vinduer, dører eller bagasjerom har stått åpent i over ti minutter etter att bilen er forlatt, innstilling for automatisk lukking av vinduene når bilen låses, skiltleseren responderer på trafikklys og stoppskilt ved å bremse og stoppe når adaptiv cruisekontroll eller selvkjøring er aktivert.
- Fjerde kvartal 2020: Bedre visning av superladere i navigasjonen, forbedringer i Spotify-appen og i mediesøkefunksjonen, bedre stemmestyring og Sentry Mode, samt to nye spill og en kabal.
Les Motors biltester:
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
-
75
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
