Aldri før har det vært registrert så mange nye personbiler i Norge i måneden juni. Vi må helt tilbake til juni 1977 for å finne forrige rekord. Nybilsalget totalt i årets første halvår er også høyere enn på mange år, viser ferske tall fra OFV (Opplysningsrådet for veitrafikken).
Halvårstatistikken forsterker også inntrykket av Norge som verdens mest elbilentusiastiske nasjon.
Blant de 10 mest solgte bilene, er det bare én som ikke er helelektrisk: Toyota RAV4 på 2. plass.
Blant de 20 mest solgte bilene, er det bare fire – i tillegg til RAV4 – som ikke er helelektriske: Volvo XC60 (12. plass), Toyota Corolla (15. plass), BMW X1 (18. plass) og Toyota C-HR (19. plass).
Mest solgte modeller i juni 2021 (og 2020)
Nr
Modell
Antall jun 2021
Andel
Antall jun 2020
Andel
1
Tesla Model 3
3 196
15,67%
527
4,61%
2
Ford Mustang Mach-E
1 289
6,32%
0
0,00%
3
Skoda Enyaq
1 115
5,47%
0
0,00%
4
Toyota RAV4
1 104
5,41%
158
1,38%
5
Volkswagen ID.4
779
3,82%
0
0,00%
6
Volvo XC40
727
3,57%
521
4,55%
7
Nissan Leaf
539
2,64%
303
2,65%
8
Mercedes EQC
485
2,38%
220
1,92%
9
BMW iX3
468
2,30%
0
0,00%
10
Volvo XC60
438
2,15%
276
2,41%
Kilde: OFV
Toyota mest kjøpt
Til tross for mangelen på en elbil, er tilliten vår til Toyota svært høy. Modellspennet gjør Toyota til Norges mest kjøpte bilmerke så langt i år, foran Volvo og Volkswagen. Tesla har krøpet opp på en imponerende 4. plass.
Annonse
Få Leaf-problemer
Og apropos tillit: Til tross for den kraftige pågangen av nye elbiler, er gamlingen Nissan Leaf fortsatt Norges åttende mest solgte modell.
Det er ikke nødvendigvis slik at alle jakter det nyeste og hippeste på markedet. Ikke er det alltid så lurt heller. Leaf har vært på markedet i mer eller mindre samme versjon i snart 10 år, og problemene er få. Mange ønsker et ukomplisert bilhold.
Ikke minst på grunn av ladenettverket. Se deg rundt på ladestasjonene i sommertrafikken. Ofte er det fullt, kanskje til og med kø. Men på superladerne til Tesla er det alltid ledig.
Annonse
Tesla utfordres
Tesla satte ned prisen på innstegsmodellen av Model 3 med 50.000 kroner tidligere i år, til 350.000 kroner. Dermed havnet den i et sjikt med modeller som VW ID.3 (20. plass), Kia e-Niro (16. plass) og toppversjonene av Nissan Leaf (8. plass). En ny kundegruppe dukket opp, noe som preger registreringstatistikken.
Det er likevel enkelt å registrere at Tesla utfordres. Ikke minst så lenge den litt større versjonen av Model 3 – Model Y – lar vente på seg.
Etablerer seg
De større elektriske familie-SUV-ene vi har ventet på lenge, er i ferd med å etablere seg i toppen. Primært disse fire:
Volkswagen ID.4 på 3. plass.
Volvo XC40 (4. plass, elbilsalget alene ville gitt 5. plass)