RIMELIGERE STORSTJERNE: V-klassens varebilbasis er tydeligere i nye eVito Tourer Long Range, som nå er i salg i Norge.

Mercedes-Benz eVito Tourer med inntil 9 seter:

Ny familie­frakter fra Mercedes er 180.000 billigere

Mercedes tilbyr en elektrisk flerbruksbil, EQV, som er vesentlig dyrere enn konkurrentene. Nå kommer imidlertid eVito – som er nesten like rimelig som rivalene og går lengre.

Publisert

Den nye flerbruksbilen har fått det lange navnet Mercedes-Benz eVito Tourer Long Range og plasserer seg i prestisjekategorien under V-klasse-modellen EQV, som i utgangspunktet er en 8-seter.

Utseendemessig er det imidlertid ikke veldig stor forskjell på EQV og eVito.

Nykommeren kan frakte inntil 9 personer, og har også en rekkevidde oppgitt til opptil 366 kilometer (WLTP). Den har også, som EQV, hurtiglading på inntil 110 kW og skal kunne lades fra 10 – 80 prosent på rundt 45 minutter.

Konkurrerer med folke-flerbrukerne

Det mest interessante her er nok prisen. Den starter nemlig på rett over 550.000 kroner. Da går Mercedes i praksis i clinch med nylig ankomne elektriske flerbruksbiler på markedet, ledet an av Stellantis/Toyota-kvartetten Peugeot e-Traveller, Citroën ë-Spacetourer, Opel Zafira Life-e og Toyota ProAce Verso Electric.

Prisene for Mercedes-Benz eVito starter på kr. 552.900, som er cirka 180.000 kroner under det EQV koster.

Og selv om innstegsprisen er noen titusener høyere enn nevnte konkurrenter, som har basisversjoner fra litt under til litt over 500.000 kroner, har Mercedesen noen solide argumenter å slå i bordet med overfor konkurransen – utover det å hete Mercedes-Benz.

Den har nemlig betydelig større batteripakke, vesentlig mer motoreffekt og den kan dessuten lade noe raskere.

Syv til ni seter

eVito Tourer Long Range har en totalvekt på 3500 kg og kan leveres i to forskjellige lengder, 514 og 537 cm.

Det er tre setekonfigurasjoner å velge mellom: Den kan leveres som 7-, 8- eller 9-seter.

Den kan bestilles med skyvedører på begge side. Selv om dette ikke er en V-klasse, men en Vito i utgangspunktet og interiøret minner mer om varebilen den er basert på, har den standardutstyr som blant annet aktiv bremseassistent, automatisk fartsholder, forvarming av kupé, DAB+, regnsensor og lettmetallfelger inkludert.

Som ekstrautstyr kan den utstyres med takstativ. Maksimal vekt er 75 kg.

Importøren opplyser at bilen er understellsbehandlet for å sikre best mulig motstand mot ytre påvirkninger under norske forhold.

Bedre tall

Den elektriske drivlinjen driver forhjulene med en toppeffekt på 204 hestekrefter, og dreiemomentet er på 362 Nm. Til sammen er dette nok til å gi bilen en standard topphastighet på 140 km/t, med mulighet til å øke denne til 160 km/t.

Batterikapasiteten er, som i EQV, på 100 kWt og bilen har mulighet for hurtiglading med opptil 110 kW. Det gjør at bilen ifølge produsenten kan lades fra 10 til 80 prosent på rundt 45 minutter. Med en AC lader på opptil 11 kW skal det ta i underkant av ti timer å fullade batteriet.

.