«GARASJEN»: Inngang til venstre, batterimoduler til høyre.

Lanseres i 10 byer i Kina:

Vil tilby lynraskt batteribytte til alle elbilmodeller

Batteriprodusenten CATL har utviklet små batterimoduler som kan byttes på et minutt – tiltenkt alle som er interessert.

Publisert

De små batterimodulene ser ut som sjokoladeplater, og har derfor fått kallenavnet Choco-SEB. De tre siste bokstavene står for swapping electric block. Altså batteripakker som kan skiftes.

De kommer i elementer på 26,5 kWt, som skal gi rundt 200 km rekkevidde. Opptil tre elementer kan brukes og skiftes samtidig.

Alternativ til lading

Med andre ord: Trenger du bare et lite batteri til by- og nærkjøring, så leier du det minste og rimeligste. Har du større transportbehov, så fyller du på med flere elementer.

Mange elbileiere har bare bruk for 10–20 prosent av den batterikapasiteten de faktisk har betalt for. Med dette tilbudet blir fleksibiliteten høyere og kostnadene lavere, mener produsenten.

Selve byttet av elementet tar et minutt, og er følgelig et fristende alternativ til lading.

Her kan du se en video av hvordan teknologien fungerer:

Tilbud til alle

Tesla eksperimenterte med batteribyttekonseptet for nærmere 10 år siden, men fant ut at ladenettverk var mer bærekraftig.

Kinesiske Nio derimot, har praktisert dette i Kina i flere år, med nærmere 1000 batteribyttestasjoner. Denne uken åpnet de også sin første batteribyttestasjon på Lier, mellom Oslo og Drammen. Men dette tilbudet gjelder kun Nio.

I tillegg til selve teknologien, er altså den største forskjellen at dette blir et tilbud til alle.

10 byer

– Vi ser ikke på batterier som noe personlig, men noe som skal deles, sier Chen Weifeng, sjef i CAES, datterselskapet til CATL.

Batteriteknologien skal være kompatibel med 80 prosent av elbilene som produseres i dag, og med samtlige som skal produseres de neste tre årene.

Tilbudet vil i første omgang komme i 10 kinesiske byer.