
Interne kilder i Apple:
Kjøreklar uten ratt og pedal om fire år
Teknologigiganten satser på å lansere en hundre prosent selvkjørende bil innen 2025.
Det betyr at den tidligere annonserte tidslinjen på fem til syv år kappes kraftig, og at selskapets hittil største satsing har vokst seg troverdig hos ledelsen.
Innhold fra NAF
Årsaken skal være et nylig gjennombrudd i utviklingen av prosessorene til det selvkjørende systemet, som nå skal ettermonteres i selskapets testflåte, bestående av 69 Lexuser.
Anonyme kilder
Det er blant annet Automotive News Europe og InsideEVS som siterer det amerikanske nyhetsstedet for finans- og næringsliv, Bloomberg, på dette.
De skal igjen ha fått opplysningene fra kilder internt i Apple som ikke ønsker å stå fram.
Ikke ratt
De siste to årene har Apple jobbet med to løsninger for selvkjørende biler:
- En bil med en viss grad av selvkjørende evner, lik mange nåværende biler.
- Og en versjon med hundre prosent selvkjørende egenskaper, som ikke trenger å overvåkes av en voksen med lappen. Følgelig trenger den heller ikke ratt og pedaler.

Kevin Lynch, tidligere programvaresjef hos Apple Watch, ble tidligere i høst ansatt som ny sjef for bilsatsingen, etter at Doug Field – som kom fra Tesla – forsvant til Ford.

Ifølge Bloombergs kilder, har Lynch bedt ingeniørene om å konsentrere seg om det andre alternativet. Altså en 100 prosent selvkjørende versjon.
Dn femte lederen ...
Lynch er forøvrig den femte lederen på sju år som har ansvar for dette prosjektet. Til sammenlikning har teamet for virtuell og utvidet virkelighet hatt kun én leder i et parallelt prosjekt i samme tidsrom.
Det har vært rapportert om både lederstrid og høyst ulike strategisyn, men den interne turbulensen har også fått noen vindkast fra andre retninger. Både permitteringer og ulike forsinkelser har preget den sju år lange historien.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Mye gjenstår
Ulike giganter innenfor bil og teknologi har i flere år utviklet autonome kjøretøy. Men fortsatt gjenstår mye arbeid og tilrettelegging. Hvis Apple ikke klarer å nå sin hårete målsetting, er alternativet å forsinke en lansering eller selge en bil med mindre teknologi.
Og da er de plutselig ikke noe lenger framme i prosessen enn Uber, Lyft Inc., Waymo og andre som med ulikt hell har forsøkt å utfordre Tesla.