
Nybilregistreringene i 2021:
Ingen over, ingen ved siden
Tesla Model 3 er tilbake som Norges mest populære bil. 12.058 eksemplarer ble nyregistrert i 2021. Og for første gang var også Tesla landets mest solgte merke.
Det viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) som ble presentert mandag.
De helelektriske bilene sto for 64,5 prosent av totalregistreringene, opp fra en andel på 54,3 prosent i 2020.
Ladehybridene utgjorde 22 prosent (mot 19,4 i 2020), mens andelene for både diesel og bensin ble mer enn halvert til henholdsvis 4,0 prosent og 4,2 prosent.
Rekordtall
Hele 176.276 nybilregistreringer ble foretatt i 2021, en oppgang på 24,7 prosent fra året før og det desidert høyeste noen gang.
Den gamle rekorden fra 1986 var på 167.352 registreringer.
Bruktbilsalget viste en svak stigning. Med 527.799 eierskifter var det økning fra rekordåret 2020 på 1,6 prosent.
Tilbake på tronen
Model 3 var bilen med flest nyregistreringer også i 2019, mens Audi e-tron toppet listen i 2020.
Bak Tesla Model 3 fulgte nærmest Toyota RAV 4 (8928 registreringer), VW ID.4 (8645 registreringer) og Tesla Model Y (8267 registreringer).
Tesla på topp
Tesla var for første gang det mest populære bilmerket med 20.397 registreringer, etter at Volkswagen har dominert i en årrekke.
Det var knyttet spenning til om VW ville hente inn Teslas forsprang i årets siste måned, men tverimot økte Tesla avstanden – med Model Y som nummer en (med 2379 registreringer) og Model 3 som nummer to (med 1968 nyregistreringer) i desember.
For 2021 som helhet fikk pandemi, delemangel og utfordringer i transportmarkedet stor betydning for det internasjonale bilmarkedet, men i Norge har bilsalget aldri gått bedre.
Og et blikk på oversikten over de bestselgende modellene viser at avgiftsfritaket for de helelektriske bilene preger det norske markedet kraftig:
Bilmodellene med flest nyregistreringer i 2021:
Nummer | Modell | Antall | Andel (i prosent) |
1 | Tesla Model 3 (elbil) | 12058 | 6,8 |
2 | Toyota RAV4 (ladehybrid) | 8928 | 5,1 |
3 | VW ID.4 (elbil) | 8645 | 4,9 |
4 | Tesla Model Y (elbil) | 8267 | 4,7 |
5 | Volvo XC40 (elbil) | 6415 | 3,6 |
6 | Ford Mustang Mach-E (elbil) | 6160 | 3,5 |
7 | Audi e-tron (elbil) | 5745 | 3,3 |
8 | Skoda Enyaq (elbil) | 5711 | 3,2 |
9 | Nissan Leaf (elbil) | 5313 | 3,0 |
10 | Polestar 2 (elbil) | 4103 | 2,3 |
SUVerent segment
19 av 20 modellene som har flest registreringer kommer først og fremst som elbil – med Toyota RAV 4 som eneste modell uten helelektrisk utgave.
Fire av åtte mest solgte modellene har hatt sitt første reelle salgsår i Norge – Tesla Model Y, VW ID.4, Ford Mustang Mach-E, Skoda Enyaq, alle helelektriske.
Elbilene blir altså stadig mer populære. Det gjør også SUV-ene.
Tradisjonelt har bilene i kompaktklassen – altså Nissan Leaf, VW Golf og Toyota Corolla, for å nevne noen klassikere – vært nordmenns førstevalg. Så sent som i 2020 var nesten hver fjerde nyregistrering en bil i dette modellsegmentet.
I 2021 er den ikke engang blant de tre mest populære segmentene. Der er det SUV over hele linjen – med mellomklassen (som RAV4, ID.4 og Model Y) som nummer en, foran SUV kompakt (som Volvo XC40, Hyundai Kona og Mercedes-Benz EQA) og store SUV-er (som Mustang Mach-E, e-tron og Mercedes-Benz EQC).
Har du lest disse sakene?
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne