
Kona med ny milepæl:
Nå er det over 100.000 som kjører denne i Europa
I Norge er det nesten 15.000 som har skaffet seg elbilen Hyundai Kona Electric.
Nå er én av fire Kona-er solgt i Europa helelektriske, melder Hyundai i en pressemelding. Totaltallet på 100.000 solgte er godt hjulpet av nordmenns preferanser: Her i landet nærmer altså Hyundai-modellen seg 15.000 totalt.
I markeder der man faktisk har mulighet til å velge noe annet enn helelektrisk, utmerker Tyskland seg.
Annenhver tyske Kona-kjøper velger nå elbil-varianten.
Store ambisjoner
Sjef for marked og produkt i Hyundai Motor Europe, Andreas-Christoph Hofmann, kaller 100.000-merket en «stor milepæl», men legger ikke skjul på at ambisjonene er betydelig høyere:
– Dette tar oss et stort steg videre på veien mot å globalt selge en million elbiler årlig innen 2025, sier han.
Hele 12 nye elbiler skal lanseres av selskapet innen den tid, fra og med årets viktigste nyvinning: Ioniq 5.
Les Motors test av bilen her.
Les alle Motors biltester:
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
83
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
-
71
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
-
83
Test: BMW iX3 (elbil)
To små mangler unna tidenes toppscore
-
74
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
-
62
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
-
72
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat selv en nordmann kan elske
-
62
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
-
85
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
-
73
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
-
63
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
-
74
Test: Maxus Euniq 5 MPV (elbil)
Det er størrelsen det kommer an på
Nytt design i år
Hyundai Kona Electric kom i ny versjon i begynnelsen av 2021, der produsenten selv særlig fremhevet de sikkerhetsmessige aspektene.
Bilen ble også bitte litt lengre (2,5 centimeter) og fikk et heldigitalt instrumentpanel med skjerm på 10,25 tommer, i tillegg til en rekke større og mindre designendringer.