
Mazda mot strømmen – igjen:
Nå setter de bensinmotor i denne elbilen
Mazda har historisk sett likt å gjøre ting annerledes. Nå gjør de om elbilen MX-30 til ladbar hybrid.
Mazda har også satt et solid stempel i historiebøkene med sin oppriktige tro på wankelmotorens kvaliteter.
Og skal vi tro de sparsomme opplysningene rundt detaljene i den nye ladbare hybriden, så er det nok en gang teknologien fra 50-tallet som løftes inn i produksjonen av framtidens biler.
Har du fått med deg disse sakene?
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
Bedre rekkevidde
Men ikke i klassisk forstand, slik dagens ladehybrider fungerer, der elmotoren gir begrenset rekkevidde og ellers er en slags hjelpemotor til bensinmotoren.
Mazda vil at bilen primært skal gå på strøm, og at en liten wankelmotor skal fungere som lader og rekkeviddeforlenger.

Sju seter
Vi sitrer allerede av spenning etter å teste løsningen som lanseres allerede i første del av 2022. Det er ingen hemmelighet at MX-30 er en av våre testfavoritter, selv om den har sine svakheter.
Rekkevidden er den største svakheten. Og denne blir altså eliminert med den nye løsningen.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
Mazda kommer også med to andre helt nye ladbare modeller til Norge: Først CX-60 i 2022, deretter CX-80 i 2023, som er en forlenget utgave av den første, med sju seter.
Mazdas målsetting er å elektrifisere hele produktutvalget innen 2030, og at selskapet skal være karbonnøytralt innen 2050.
Derfor vil de lansere tre nye helelektriske modeller fram mot 2024, og senere – fra 2025 – ytterligere modeller på en nyutviklet og skalérbar elbilplattform.