
Endelig bilutstilling igjen:
Dette er nyhetene på høstens bilbegivenhet
MÜNCHEN (Motor): Etter halvannet års nedstengning inviterer den tyske bilindustrien til utstilling igjen. Her er høydepunktene på IAA-utstillingen som starter mandag.
Gjenåpningen er forsiktig, på flere nivåer:
Selve utstillingen er flyttet fra gigantiske messehaller i Frankfurt til en kombinasjon av utendørsevenementer og klassiske messelokaler i München.
Antallet deltakere er betydelig mindre enn vanlig, i realiteten er det bare to produsenter som klemmer til med lanseringer av virkelige stormodeller – Mercedes-Benz og Renault.
Har du fått med deg disse?
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
Vi som beundrer Peugeot 504:
Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
Dette er nyhetene i kortform, i alfabetisk rekkefølge:
Audi har ingen nye modeller eller lanseringer på selve utstillingen, men har nettopp presentert den andre av tre annonserte konseptmodeller, grandsphere. Tidligere har de vist skysphere, og om en ukes tid er det ventet at modelltrioen kompletteres med urbansphere.

BMW viser bare én ny modell når IAA-arrangementet kommer til deres hjemby – hydrogenmodellen iX5. Ulikt flere andre personbilprodusenter har BMW holdt fast på potensialet for hydrogenbilene. Dette er én av sakene vi tidligere har skrevet om denne bilen som BMW har vist konseptutgaver av helt siden 2019.


BMW vil også vise detaljer om neste generasjon 7-serie, og det er kanskje aller mest interessant med tanke på hva kan bety for andre modellvarianter. 7-serie er nemlig den første som kommer bygget på den Neue Klasse-konstruksjonen som BMW har utviklet. Den er primært laget som grunnstein for deres elektriske modeller, men skal kunne brukes også for andre drivlinjer.
Storsatser
Mercedes slår på stortromma i München. Sedanen EQE vises for første gang, med ambisjon om å vise hvor «sportslig og komfortabel en elektrisk sedan kan være», som det heter. Også familie-SUV-en EQB vises for første gang i Europa. Den ble presentert på Shanghai-utstillingen i vår. Av alle Mercedes-nyhetene i München er trolig EQB bilen med størst appell i det norske markedet.
To eller tre år frem i tid kommer også rå tysk kraft i helelektrisk form: Mercedes viser en konseptutgave av EQG, altså en batteridrevet Geländewagen. Kanskje noe for Eivind Hellstrøm? Bilen er ikke helt klar, men skissene er en bekreftelse på at det skal tilbys elbil til alle som vil ha, uansett preferanse om form og størrelse.

Mercedes viser også første elektriske AMG-modell, samt en konseptutgave av Mercedes-Maybach – merkets ypperste luksus. I den andre enden av budsjettskalaen kommer smart med smakebit på neste generasjon i sin modellserie.
Porsche har en konseptvisning, men har gitt få detaljer.
Renault har derimot vært langt mer konkret om det som skal vises på IAA. Helelektriske Megane-e er dobbelt spennende fordi den har store likhetstrekk med den Ariya-modellen som Nissan skal presentere pris og kjøreplan på en presselansering i Oslo kommende torsdag. Renault har tidligere kommunisert 450 km rekkevidde og ladeeffekt på 130 KW for denne SUV-en.

Franskmennene slipper også en elektrisk utgave av legenden Renault 5. Tidligere i sommer snakket Renault-sjefen Luca de Meo om muligheten for at bilen kommer med mulig batteribytte som alternativ til hurtiglading, akkurat som kinesiske Nio nå introduserer med sin ES8 i Norge.
Volkswagen kommer med ID.5 GTX, første SUV med coupe-form på MEB-plattformen. Firehjulstrekkeren skal gjøre tett på 500 km på én lading. Ryktene løper også om konseptvisning av en elektrisk bybil, kanskje en ID.1 eller ID.2.

Les Motors biltester:
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
-
75
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore