HALLO, JORDBOERE: Mercedes viser frem sine planer for en elektrisk Geländerwagen.

Endelig bilutstilling igjen:

Dette er nyhetene på høstens bilbegivenhet

MÜNCHEN (Motor): Etter halvannet års nedstengning inviterer den tyske bilindustrien til utstilling igjen. Her er høydepunktene på IAA-utstillingen som starter mandag.

Publisert Sist oppdatert

Gjenåpningen er forsiktig, på flere nivåer:

Selve utstillingen er flyttet fra gigantiske messehaller i Frankfurt til en kombinasjon av utendørsevenementer og klassiske messelokaler i München.

Antallet deltakere er betydelig mindre enn vanlig, i realiteten er det bare to produsenter som klemmer til med lanseringer av virkelige stormodeller – Mercedes-Benz og Renault.

Dette er nyhetene i kortform, i alfabetisk rekkefølge:

Audi har ingen nye modeller eller lanseringer på selve utstillingen, men har nettopp presentert den andre av tre annonserte konseptmodeller, grandsphere. Tidligere har de vist skysphere, og om en ukes tid er det ventet at modelltrioen kompletteres med urbansphere.

FREMTIDSTITT: Audi-konseptet grandsphere.

BMW viser bare én ny modell når IAA-arrangementet kommer til deres hjemby – hydrogenmodellen iX5. Ulikt flere andre personbilprodusenter har BMW holdt fast på potensialet for hydrogenbilene. Dette er én av sakene vi tidligere har skrevet om denne bilen som BMW har vist konseptutgaver av helt siden 2019.

KJENTE FORMER: Tidlig konseptvariant av hydrogendrevne iX5.
DAGENS DOBBEL: BMW-sjef Oliver Zipse mellom de allerede lanserte i4 og iX.

BMW vil også vise detaljer om neste generasjon 7-serie, og det er kanskje aller mest interessant med tanke på hva kan bety for andre modellvarianter. 7-serie er nemlig den første som kommer bygget på den Neue Klasse-konstruksjonen som BMW har utviklet. Den er primært laget som grunnstein for deres elektriske modeller, men skal kunne brukes også for andre drivlinjer.

Storsatser

Mercedes slår på stortromma i München. Sedanen EQE vises for første gang, med ambisjon om å vise hvor «sportslig og komfortabel en elektrisk sedan kan være», som det heter. Også familie-SUV-en EQB vises for første gang i Europa. Den ble presentert på Shanghai-utstillingen i vår. Av alle Mercedes-nyhetene i München er trolig EQB bilen med størst appell i det norske markedet.

To eller tre år frem i tid kommer også rå tysk kraft i helelektrisk form: Mercedes viser en konseptutgave av EQG, altså en batteridrevet Geländewagen. Kanskje noe for Eivind Hellstrøm? Bilen er ikke helt klar, men skissene er en bekreftelse på at det skal tilbys elbil til alle som vil ha, uansett preferanse om form og størrelse.

EUROPADEBUT: Mercedes viste EQB i Shanghai i vår.

Mercedes viser også første elektriske AMG-modell, samt en konseptutgave av Mercedes-Maybach – merkets ypperste luksus. I den andre enden av budsjettskalaen kommer smart med smakebit på neste generasjon i sin modellserie.

Porsche har en konseptvisning, men har gitt få detaljer.

Renault har derimot vært langt mer konkret om det som skal vises på IAA. Helelektriske Megane-e er dobbelt spennende fordi den har store likhetstrekk med den Ariya-modellen som Nissan skal presentere pris og kjøreplan på en presselansering i Oslo kommende torsdag. Renault har tidligere kommunisert 450 km rekkevidde og ladeeffekt på 130 KW for denne SUV-en.

LEGENDE: Renault 5.

Franskmennene slipper også en elektrisk utgave av legenden Renault 5. Tidligere i sommer snakket Renault-sjefen Luca de Meo om muligheten for at bilen kommer med mulig batteribytte som alternativ til hurtiglading, akkurat som kinesiske Nio nå introduserer med sin ES8 i Norge.

Volkswagen kommer med ID.5 GTX, første SUV med coupe-form på MEB-plattformen. Firehjulstrekkeren skal gjøre tett på 500 km på én lading. Ryktene løper også om konseptvisning av en elektrisk bybil, kanskje en ID.1 eller ID.2.