GÅR AV: Tidligere styreleder i Bilimportørenes Landsforening, Ulf Tore Hekneby.
GÅR AV: Tidligere styreleder i Bilimportørenes Landsforening, Ulf Tore Hekneby.

Går av som BIL-leder:

Trekker seg etter avgiftsbønn

Ulf Tore Hekneby trekker seg som styreleder i Bilimportørenes Landsforening, etter at det ble rabalder i rekkene da han ba politikerne avgiftsbelegge ladehybrider kraftigere.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver bransjenettstedene Bilnytt.no og Bilbransje24.no torsdag [for abonnenter].

Heknebys utspill ble presentert under et arrangement på Arendalsuka forleden – og kom helt bardus på de øvrige aktørene i den norske bilbransjen.

Reaksjonene fra flere sentrale aktørerer både i styret og administrasjonen i BIL var sterke:

– Dette utspillet står ikke til laud. Det er lite sympatisk og bransjekollegialt å ri én hest i BIL og en annen i Arendal. Jeg er overrasket over at man ikke ser både dobbeltrollen og det doble budskapet, sa Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Norge.

Etter noen dagers tenkepause står bildet klart også for Hekneby.

– Vervet som styreleder virker nå å være uforenelig med at Harald A. Møller og våre merker har en fri stemme i det vi mener er sentrale spørsmål for videre elektrifisering av bilsalget. Da mister jeg et viktig spillerom i rollen som leder for Volkswagen-gruppen sine merker i Norge. Og da er det naturlig at jeg trekker meg fra rollen som styreleder, sier han til Bilnytt.no.

Det er uklart om Hekneby og Harald A. Møller skal ha en plass i BIL-styret, men ifølge Møller-gruppens kommunikasjonsdirektør Øyvind Skovli Rognlien skal de fortsette som et «aktivt og engasjert medlem».

I den europeiske bransjeorganisasjonen ACEA har liknende interessekonflikter kommet til overflaten det siste året, og ført til at både Volvo og Stellantis-gruppen har trukket seg fra organisasjonen.