FØRST UT: Bildet viser de aller første Y-modellene som rullet ut fra fabrikken i Berlin.

Problemer i Berlin:

Tesla sliter med å lage nok av Model Y etter priskuttet

Teslas senkede priser har ført til stor etterspørsel. For stor, kan det nesten virke som.

Publisert Sist oppdatert

Tesla rekrutterer nå 200–300 arbeidere ukentlig til fabrikken i Grünheide utenfor Berlin, skriver Automotive News. Dette skjer i et område der konkurrerende bedrifter har problemer med å finne arbeidskraft.

Går man inn på fabrikkens hjemmeside, er budskapet krystallklart – den første teksten du finner, handler om at Tesla trenger flere folk.

Ber Tesla stå på

Lokale politikere har engasjert seg i saken, av litt uklare årsaker. Etter å ha konstatert at estimert leveringstid nå har steget fra januar–mars til februar–mars, noe som knapt kan kalles en ekstrem endring, har finansråden i området Brandenburg gått ut offentlig og bedt Tesla om få opp farten.

– Produksjonen må opp, sa Jörg Steinbach under et møte torsdag.

Ingen av nyhetsmediene som var på stedet, fikk Steinbach til å utdype hva han la i dette.

Bekymring for arbeidspress

Dessuten var det unektelig litt pussig at han sa det nettopp der og da – siden møtet var arrangert av IG Metall, Tysklands og Europas største fagforening.

IG Metall har nemlig engasjert seg i Tesla-fabrikken med motsatt fortegn, ved å uttrykke stor bekymring for lange arbeidstider og derfor utslitte ansatte.

– Vi ser at folk er entusiastiske når de begynner hos Tesla, men at entusiasmen fort avtar, sa Irene Schulz, styremedlem i IG Metall, tidligere denne uken.

Fagforeningen har også kritisert at Tesla-ansatte må skrive under på fortrolighetsavtaler, altså pålegg om å holde visse typer informasjon hemmelig, ved siden av de vanlige arbeidskontraktene.

Cirka 9000 er ansatt ved fabrikken i øyeblikket. I desember rapporterte Tesla at produksjonen lå på rundt 3000 biler i uken.