POPULÆR BIL: Nissan Leaf er solgt i over 70.000 eksemplarer i Norge. 21.000 av dem er bruktimportert.

Bruktbilkjøper ble lurt:

Får heve kjøp av brukt elbil med «lang rekkevidde»

Bilselgeren skrøt av at den to år gamle elbilen hadde lang rekkevidde og batterivarmepakke. Men det var feil.

Publisert

Bare noen uker etter bilhandelen klaget bilkjøperen fra Oslo på kjøpet av bilen, en Nissan Leaf til 140.000 kroner.

Selgeren, en nå nedlagt bruktbilforhandler i Østfold, skrev i annonsen at Leafen hadde både stor batteripakke, lang rekkevidde og batterivarmepakke.

Bilkjøperen opplevde imidlertid at rekkevidden var svært dårlig. I vinterhalvåret var bilen mer enn halvtom for strøm etter en tre mil lang kjøretur til og fra jobben hennes.

Lav kapasitet

Merkeverkstedet Birger N. Haug dokumenterte i en test av batteriet at kapasiteten er på bare 21,5 kilowattimer (kWt), og at det tilsvarer en bil med en batteripakke på 24 kWt.

Merkeverkstedet mener at bilen med et 30 kWt batteri burde hatt en reell kapasitet på 27-28 kWt.

Bruktbilselgeren fremla dokumentasjon på at bilen hadde et batteri på 30 kWt. Men Forbrukerklageutvalget – som behandler konflikter etter blant annet bruktkjøp – mener at batterikapasiteten likevel ligger lavere enn det kunden med rimelighet kan forvente. De påpeker også at bilen ble annonsert med batterivarmepakke, noe den ikke har.

Fikk heve

Kunden får dermed heve kjøpet, har Forbrukerklageutvalget vedtatt.

Ifølge Brønnøysundregistrene ble bruktbilfirmaet i fjor høst tvangsavviklet. Bilen er ifølge Statens vegvesens kjøretøyregister nå eid av en annen privatperson.