CATCHY? Volvo håper at taktfaste billyder skal hjelpe dem til nå andre demografier.

Musikk av billyder:

Slik vil Volvo nå yngre kjøpere

Bilfabrikanten er bekymret for sitt lett tilårskomne publikum i USA. Løsningen? En YouTube-video med billyder som musikkeffekter.

Publisert Sist oppdatert

I USA er den gjennomsnittlige Volvo-kunden cirka 50 år gammel. Og av alle produsentens modeller er det XC60 som vekker minst begeistring blant unge, potensielle kjøpere. Her er snittalderen ytterligere fem år høyere.

For å innynde seg hos en yngre kundemasse gjør nå Volvo som så mange andre – de satser på influencere og/eller YouTube-ere.

Ifølge Automotive News har bilprodusenten hyret inn den kanadiske YouTube-personligheten Andrew Huang. Huang har laget en liten musikkvideo basert på Volvo-billyder – setebelter, vifter, speilbevegelser, dørsmell ... og så videre.

Videoen kan du se i bunnen av denne saken.

Likevel er nok både musikken og videoen smått underordnet. Viktigst for Volvo er antakelig Huangs 2,3 millioner YouTube-abonnenter, de fleste i helt riktig målgruppe, 25 til 34 år gamle.

– Akkurat det gir oss en mulighet til å treffe blink på en underholdende måte, sier Leigh Moynihan, Volvos amerikanske markedssjef.

I denne saken skriver vi om alderen på norske bilkjøpere i 2020. Da markerte Tesla, Seat og MG seg som de eneste merkene med nybilkjøpere som i snitt var under 50. Tallene var henholdsvis 44, 44 og 47. «Eldst» var Subaru (66) og Suzuki (65). Tabellen i saken hos Bilbransje24, som først skrev om dette, viser at norske Volvo-kjøpere var 58 år gamle, i gjennomsnitt, på dette tidspunktet.

Se videoen her: