HER ER UTBUDET: En ennå ikke «avduket» variant av Nissan Patrol til høyre.
Foto: OTING
«Bakvei»:
Slik havner Nissan-modeller i Russland
Et nytt merke og et nytt modellnavn – og vips, så er Patrol klar for et marked som Nissan offisielt har trukket seg ut av.
Nissan trakk seg tilbake fra det russiske markedet i 2022, etter invasjonen av Ukraina. Dette i likhet med mange andre vestlige produsenter, av alle typer varer.
Nå melder Carscoops at Nissan Patrol snart blir å se i Russland likevel.
Innfløkt eierskap
Det skjer slik:
Dongfeng Motor Corporation er heleid av den kinesiske stat. Disse eier igjen Dongfeng Motor Group (DFG).
DFG og Nissan eier sammen Dongfeng Nissan, halvt om halvt.
Og ved DFGs fabrikker i Kina lages Nissaner for det kinesiske markedet.
Disse blir forsynt med andre dekaler og deretter solgt gjennom en leverandør som i stor grad er ukjent utenfor Russlands grenser – Oting.
Det finnes flere eksempler i denne gråsonen. Ifølge det russiske nyhetsbyrået Interfax – en kilde Reuters ofte siterer for rene forretningsnyheter – har det forekommet uautorisert import av Citroën, Dacia, Ford, Genesis, Hyundai, Isuzu, Kia, Mazda, Opel, Peugeot og Renault til Russland.
Alt dette har skjedd uten rettighetshavernes godkjenning, gjennom det som formelt omtales som parallellimport.
Vil tilbake
Kinesiske merker har dominert i Russland etter Ukraina-invasjonen. Utad legger vestlige produsenter seg på en forsiktig linje, men det er ingen tvil om at det store, russiske markedet frister.
Og fredssamtaler har skapt en viss optimisme, dermed er uoffisielle sonderinger for lengst i gang.
Russland har varslet at produsentene som trakk seg ut, kan bli utsatt for tøffe forhandlinger, tunge reguleringer og kanskje rettssaker før en eventuell tilbakekomst. Les mer om dette hos Reuters.
Les alle Motors biltester: