
Se vår store ladeoversikt:
Lading til 25 mil på en kaffepause er den nye normen
Nykommeren Hyundai Ioniq 5 kniper seg mange mil innpå den regjerende ladekongen Tesla 3. Etter bare 10 minutter ved ladestolpen får du nærmere 25 mil rekkevidde.
Tallekspertene i NAF har regnet ut hva alle bilene som har vært med i NAF og Motors store elbiltest de siste årene, får av rekkevidde etter henholdsvis 5, 10, 15, 20 og 25 minutter ved ladestolpen.
Tallene baserer seg på hvor mye energi batteriet har tatt imot på de ulike tidspunktene og bilenes forbruk i de aktuelle testene.
Enten du kjører tilnærmet tom for strøm og lader til tilnærmet fullt batteri, eller du bare skal lade noen ekstra mil for å komme deg trygt fram, så er de nyeste bilene på markedet i ferd med å få ladehastigheter som gjør at tiden i dokø fort blir lengre enn ladetiden.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang

Best blant SUV-ene
Eksempel med nevnte Hyundai Ioniq 5:
- Etter fem minutter har den fått 106 kilometer ekstra rekkevidde.
- Etter 10 minutter har den fått 228 kilometer ekstra.
Det er klart best blant de nye familie-SUV-ene på markedet, der konkurrentene i øyeblikket heter VW ID.4, Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach-E og Volvo XC40.
Men Tesla er fortsatt i særklasse best i bransjen. Her er tilsvarende tall for Model 3 Long Range AWD:
- Etter fem minutter på superladeren har den fått 176 kilometer ekstra rekkevidde.
- Etter 10 minutter har den fått 292 kilometer ekstra.
Vi har foreløpig ikke tallene for nye Tesla Model Y.
Bare 9 km skiller
Forflytningshastighet er et begrep som ofte brukes – og hyppigst av dem som jobber med Audi – når temaet er langtur med elbil.
Bilene med den beste miksen av solid rekkevidde og gode ladeegenskaper forflytter seg raskest.

Og det er en god grunn til at Audi fokuserer på dette. For nye e-tron GT kiler Tesla på strømkabelen.
- Etter fem minutter har e-tron GT fått 117 kilometer ekstra rekkevidde.
- Etter 10 minutter har den fått 252 kilometer ekstra.
Etter 20 minutters lading skiller det bare 9 kilometer rekkevidde i Teslas favør.
Se den komplette oversikten her:
MODELL | 5 min | 10 min | 15 min | 20 min | 25 min | Faktisk ladetid | Ladeintervall | WLTP | Ladeeffekt | Målt ladeeffekt | Forbruk | Pris | Årsmodell | Utstyrsnivå | Ladetype |
Tesla Model 3 LR AWD | 176 | 292 | 373 | 439 | 490 | 29:00 | - | 560 km | 250 kW | - | 11,9 | 401 900 kr | 2021 | LR | CCS |
Audi e-Tron GT | 117 | 252 | 357 | 430 | 475 | 20:57 | 3 til 80 | 468 km | 270 kW | 265 kW | 16,1 | 1 117 070 kr | 2022 | GT quattro Pro | CCS |
Ioniq 5 | 106 | 228 | 321 | 385 | 447 | 21:25 | 2 til 80 | 460 km | 220 kW | 220 kW | 14,5 | 504 900 kr | 2021 | Premium | CCS |
Tesla Model 3 LR | 138 | 239 | 313 | 372 | 422 | 33:01 | 9 til 80 | 614 km | 250 kW | 230 kW | 12,4 | 474 142 kr | 2021 | LR AWD standard | Supercharger/CCS |
Tesla Model S LR | 90 | 174 | 259 | 337 | 408 | 45:00 | - | 610 km | 120 kW | - | 13,9 | 776 732 kr | 2020 | Long Range Dual Motor | Supercharger/CCS |
Porsche Taycan | 111 | 197 | 271 | 345 | 397 | 37:00 | - | 463 km | 225 kW | - | 17,4 | 1 484 200 kr | 2020 | 4S PBP | CCS |
BMW iX3 | 94 | 178 | 250 | 306 | 354 | 35:40 | 6 til 80 | 450 km | 150 kW | 156 kW | 13,3 | 609 000 kr | 2021 | Fully Charged Edition | CCS |
Volkswagen ID.3 PRO S | 76 | 155 | 231 | 296 | 351 | 38:54 | 2 til 80 | 539 km | 125 kW | 130 kW | 13,7 | 404 300 kr | 2021 | Pro S 5-seter | CCS |
Audi e-tron Sportback 55 | 79 | 139 | 200 | 261 | 324 | 30:00 | - | 376 km | 150kW | - | 19,8 | 835 900 kr | 2020 | S Line | CCS |
Skoda Enyaq | 72 | 145 | 215 | 273 | 322 | 32:02 | 4 til 80 | 520 km | 125 kW | 128 kW | 14,5 | 550 700 kr | 2021 | iV80 High + Suite | CCS |
Volkswagen ID.4 | 59 | 132 | 204 | 264 | 314 | 37:58 | 5 til 80 | 487 km | 125 kW | 130 kW | 14,5 | 487 800 kr | 2021 | 1st Max | CCS |
Audi e-tron 55 | 75 | 132 | 191 | 253 | 313 | 28:00 | - | 370 km | 150 kW | - | 20,3 | 739 900 kr | 2020 | Advanced Business | CCS |
Tesla Model 3 SR | 90 | 173 | 233 | 277 | 311 | 24:40 | 9 til 80 | 448 km | 170 kW | 155 kW | 12,2 | 364 232 kr | 2021 | SR RWD standard | Supercharger/CCS |
Hyundai Kona | 84 | 136 | 188 | 240 | 294 | 53:00 | - | 484 km | 80 kW | - | 12,3 | 415 000 kr | 2020 | Premium | CCS |
Mercedes Benz EQA | 52 | 114 | 175 | 234 | 288 | 31:03 | 7 til 80 | 417 km | 100 kW (tilvalg) | 112 kW | 15,0 | 483 841 kr | 2021 | Progressive Edition | CCS |
Ford Mustang Mach-E RWD | 62 | 123 | 182 | 235 | 282 | 44:08 | 6 til 80 | 610 km | 150 kW | 157 kW | 15,0 | 510 700 kr | 2021 | Teknopakke + panoramatak | CCS |
Kia e-Niro | 71 | 122 | 174 | 226 | 275 | 50:00 | - | 455 km | 80 kW | - | 11,9 | 401 900 kr | Exclusive | CCS | |
Polestar 2 | 66 | 134 | 190 | 239 | 275 | 38:19 | 8 til 80 | 470 km | 150 kW | 153 kW | 16,6 | 478 000 kr | 2020 | Standard (Long Range Dual Motor Launch Edition) | CCS |
Volvo XC40 Recharge | 62 | 128 | 186 | 233 | 269 | 38:48 | 6 til 80 | 417 km | 150 kW | 151 kW | 17,5 | 554 000 kr | 2021 | Recharge P8 AWD | CCS |
Volkswagen ID.3 1st Plus | 63 | 126 | 178 | 223 | 261 | 35:25 | 9 til 80 | 418 km | 100 kw | 103 kW | 13,3 | 401 200 kr | 2020 | 1st Plus | CCS |
Ford Mustang Mach-E AWD | 61 | 116 | 170 | 218 | 260 | 46:24 | 7 til 80 | 540 km | 150 kW | 149 kW | 16,0 | 589 000 kr | 2021 | AWD Long Range Rapid Red | CCS |
Kia e-Soul | 64 | 112 | 161 | 209 | 257 | 51:00 | - | 452 km | 80 kW | - | 12,2 | 372 900 kr | 2020 | Exclusive | CCS |
Tesla Model X LR | 54 | 121 | 171 | 213 | 254 | 52:00 | - | 507 km | 120 kW | - | 17,3 | 906 032 kr | LR | Supercharger/CCS | |
Mercedes EQC | 62 | 112 | 161 | 209 | 253 | 39:00 | - | 403 km | 110 kW | - | 18,2 | 686 100 kr | 2020 | AMG | CCS |
Opel Corsa e | 73 | 124 | 175 | 212 | 248 | 34:00 | - | 337 km | 100 kW | - | 12,9 | 284 900 kr | 2020 | Elegance | CCS |
Citroën ë-C4 | 59 | 111 | 162 | 206 | 243 | 28:29 | 8 til 80 | 350 km | 100 kW | 99 kW | 13,1 | 339 300 kr | 2021 | Shine | CCS |
Hyundai Kona Long Range | 46 | 95 | 143 | 191 | 243 | 50:26 | 9 til 80 | 484 km | 80 kW | 80 kW | 12,1 | 380 900 kr | 2021 | Long Range Premium | CCS |
Opel Mokka-e | 55 | 110 | 160 | 204 | 241 | 28:03 | 6 til 80 | 324 km | 100 kW | 101 kW | 13,8 | 339 900 kr | 2021 | Ultimate | CCS |
DS 3 Crossback e-Tense | 74 | 122 | 164 | 205 | 237 | 36:00 | - | 320 km | 100 kW | - | 13,3 | 357 000 kr | 2020 | Grand Chic | CCS |
Peugeot e-2008 | 74 | 123 | 169 | 204 | 232 | 33:00 | - | 310 km | 100 kW | - | 13,7 | 326 900 kr | 2020 | GT-line | CCS |
Peugeot e-208 | 65 | 113 | 159 | 192 | 226 | 36:00 | - | 340 km | 100 kW | - | 13,4 | 314 900 kr | 2020 | GT | CCS |
Opel Ampera-e | 64 | 102 | 139 | 177 | 220 | 84:00 | - | 423 km | 50 kW | - | 11,5 | 335 900 kr | 2020 | Premium | CCS |
Mazda MX-30 | 18 | 40 | 62 | 85 | 214 | 43:57 | 2 til 80 | 200 km | 40 kW | 36 kW | 13,2 | 274 000 kr | 2020 | Cosmo | CCS |
Nissan Leaf e+ 62 kWt | 58 | 100 | 130 | 166 | 205 | 46:00 | - | 385 km | 100 kW | - | 13,7 | 394 900 kr | 2019 | E+Tekna | CHAdeMO |
Fiat 500 CAB | 53 | 107 | 150 | 179 | 204 | 30:05 | 1 til 80 | 298 km | 85 kW | 83 kW | 12,4 | 356 800 kr | 2021 | Cab La Prima | CCS |
Jaguar I-Pace | 59 | 96 | 132 | 168 | 203 | 50:00 | - | 436 km | 100 kW | - | 17,8 | 659 900 kr | Nordic Edition | CCS | |
MG ZS EV | 59 | 98 | 132 | 162 | 188 | 40:00 | - | 263 km | 80 kW | - | 13,7 | 249 900 kr | 2020 | Luxury | CCS |
Hyundai Ioniq | 50 | 86 | 125 | 156 | 188 | 54:00 | - | 311 km | 70 kW | - | 11,1 | 317 000 kr | 2020 | Premium | CCS |
Mini Cooper SE | 42 | 75 | 109 | 145 | 181 | 30:00 | - | 235 km | 50 kW | - | 11,3 | 305 800 kr | 2020 | Experience | CCS |
VW e-Up | 47 | 81 | 115 | 147 | 178 | 60:00 | - | 258 km | 40 kW | - | 9,7 | 184 900 kr | Entry | CCS | |
Renault Zoe | 53 | 84 | 112 | 144 | 174 | 57:00 | - | 381 km | 50 kW | - | 11,4 | 274 900 kr | Intens | CCS | |
BMW i3 | 39 | 72 | 100 | 130 | 163 | 39:00 | - | 310 km | 50 kW | - | 12,5 | 349 900 kr | 120 Ah Fully Charged Sport | CCS | |
Skoda Citigo-e | 39 | 70 | 101 | 128 | 153 | 49:00 | - | 258 km | 40 kW | - | 10,0 | 198 760 kr | 2020 | Style | CCS |
VW e-Golf | 40 | 69 | 98 | 125 | 151 | 36:00 | - | 231 km | 40 kW | - | 11,4 | 292 500 kr | Exclusive | CCS | |
Seat Mii Electric | 40 | 71 | 103 | 128 | 150 | 61:00 | - | 258 km | 40 kW | - | 10,3 | 189 900 kr | 2020 | Launch Edition | CCS |
Xpeng G3 | 29 | 59 | 89 | 119 | 149 | 55:38 | 9 til 80 | 451 km | 50 kW | 52 kW | 13,2 | 358 000 kr | 2021 | Smart | CHAdeMO |
Nissan Leaf 40 kWt | 41 | 58 | 76 | 98 | 119 | 55:00 | - | 270 km | 50 kW | - | 11,9 | 310 500 kr | 2018 | N-Connecta | CHAdeMO |
Honda e | 26 | 48 | 69 | 87 | 106 | 35:30 | 7 til 80 | 210 km | 50/100 kW | 49 kW | 13,4 | 300 500 kr | 2020 | Advanced | CCS |
Nissan e-NV 200 | 19 | 42 | 56 | 70 | 83 | 81:00 | - | 200 km | 40 kW | - | 13,7 | 359 740 kr | 2020 | Evalia (Premium) | CHAdeMO |
PS: Ladetid er oppgitt i minutter og sekunder. WLTP viser til oppgitt rekkevidde for testmodellen vi kjørte i testen, den kan fravike fra oppgitt WLTP på bilmodellen. Forbruket er vårt målte forbruk (kW/100 km) i testen. Pris er oppgitt pris for testmodellen ved testtidspunktet.