NESTEN USYNLIG: Tips: Se på takrailsen over bakdøra. Bildet er tatt flere måneder etter kjøpet.

Alvorlig, men nesten usynlig skade:

Ser du skaden til 40.000 kr?

Den er nesten umulig å se, hvis du ikke vet hva du skal se etter. Men skaden koster titusener å utbedre.

Publisert Sist oppdatert

Kvinnen fra Trøndelag som kjøpte denne bruktbilen, en fem år gammel Volkswagen Passat, la i hvert fall ikke merke til skaden før etter fire måneder.

Også NAF mener skaden er vanskelig å oppdage.

HAKK: På takrailsen er det mulig å se et lite hakk.

Men skaden er likevel omfattende og kan få alvorlige konsekvenser, ifølge NAF. De mener taket må ha fått en kraftig bulk.

– Takrail er trykket ned og har en kvass bulk. Fals mellom takplate og tak har sprukket, og det er tydelig rustskade. Det er et svakt trykk over taket, og det er et lite hakk i takrailen. Rusten vil utvikle seg raskt, skriver NAF i sin rapport.

De anbefaler utbedring for å unngå både lekkasjer og større reparasjoner. Hvis en avstiver også er skadet, kan skaden ha betydning for styrken i taket.

Så ikke skaden

Men er dette en skade som har oppstått før salget, og er bilselgeren ansvarlig for skaden?

Nei, mener bilforhandleren selv, Autotal på Oppdal, som solgte bilen til kvinnen. Bruktbilfirmaet selger biler for nesten 200 millioner kroner i året.

De mener det er opplagt at den nesten usynlige skaden på taket ikke var til stede ved levering av bilen, rett og slett fordi ingen har sett den – og fordi kjøperen reklamerte først fire måneder etter kjøpet.

– Det har formodningen mot seg at bilen var skadet på kjøpstidspunktet, skriver bilforhandleren i et brev som Motor har fått kopi av.

Det er kjøperen av bilen helt uenig i. Hun mener bildene fra salgsannonsen viser noe annet. Se bilde lenger ned.

Dokumenterer

Passaten kostet 181.000 kroner. Utbedring av den lille, nesten usynlige skaden kostet hele 40.000 kroner. Denne utbedringen skal bilforhandleren betale for, har Forbrukerklageutvalget vedtatt.

Kvinnen klaget til forbrukermyndighetene da hun fikk avslag på reklamasjonskravet fra bilforhandleren. Da forhandleren heller ikke ville utbedre skaden selv, fikk hun dette utført ved et annet verksted.

Forbrukerklageutvalget mener både bilder, NAF-rapport og skadetakst fra et bilskadefirma dokumenterer at skaden må ha vært til stede på kjøpstidspunktet.

BILDE FRA SALGSANNONSEN: Dersom du vet hva du skal se etter, er det mulig å se den samme skaden fra bilforhandlerens salgsannonse.

– Betydelig skade

Både Forbrukerklage­utvalget og NAF viser til at det er mulig å se skaden på bildene fra bilforhandlerens salgsannonse, så lenge man vet hva man skal se etter.

Det hører også med til historien at skaden ikke ble funnet i en grundig NAF-test før bilen ble lagt ut for salg.

Forbrukerklage­utvalget mener skaden er betydelig, ikke bare estetisk skjemmende.

– Rusten kunne fortsatt å utvikle seg og potensielt ført til lekkasjer, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak, hvor bruktbilfirmaet dømmes til å betale de 40.000 kronene som utbedringen kostet.

Men bilforhandleren aksepterer ikke vedtaket. Deres advokat, André Marthinussen Larsen, opplyser til Motor at de tar konflikten til tingretten.