BOMMELIBOM: Regjeringen og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) ber Stortinget bryte med prinsippene for bompengefinansiering for to prosjekt på vestlandet.
BOMMELIBOM: Regjeringen og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) ber Stortinget bryte med prinsippene for bompengefinansiering for to prosjekt på vestlandet.

Øker bompenger for å dekke tap:

– Denne avgifts­regjeringen må snart stikke fingeren i jorda

Kostnadsøkning og inntektssvikt fører til økte bompenger og lengre innkrevingstid for to bomprosjekter på Vestlandet – stikk i strid med myndighetenes retningslinjer. – Vi er dritt lei av at milliardregningen for veioverskridelser igjen sendes videre til bilistene, sier NAF.

Publisert Sist oppdatert

I fredagens statsråd sendte regjeringen tre proposisjoner til Stortinget for veiprosjekter på vestlandet, to av dem har budsjetter som sprekker.

NAF er svært kritisk til regjeringens forslag.

– Dette føles like riktig som å få beskjed om å rydde opp etter at naboene har hatt fest, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF, til Motor.

– Denne avgiftsregjeringen må snart stikke fingeren i jorda. De har lovet å kutte drivstoffavgiftene, men gjør ingenting selv med rekordpriser denne våren. Renten er på vei opp og matvareprisene det samme. Strømregningen er skyhøy, og nå kommer økte bompenger på toppen av dette. Stadig flere familier får ikke dette regnestykket til å gå opp, og det må regjeringen snart ta inn over seg, sier Braadland.

Bryter retningslinjene

Stortinget skal nå altså diskutere om det skal gjøres endringer i finansieringen av Askøypakken og fylkesvei 659 Nordøyvegen.

Ifølge Samferdselsdepartementets egne retningslinjer for bompengefinansierte bypakker skal det ikke legges frem reviderte pakker for Stortinget for å dekke opp kostnadsøkninger eller inntektssvikt.

Samtidig er det en hovedregel at bompengeprosjektet skal ha en innkrevingstid på 15 eller 20 år.

Gjennom de to proposisjonene inviterer regjeringen Stortinget til å bryte med begge disse prinsippene.

For fylkesveiprosjektet Nordøyvegen er det etter kostnadsoverskridelser foreslått et økt bompengebidrag på 134 millioner gjennom forlenget innkrevingstid (opp fra 20 til 25 år), økte takster og betaling fra nullutslippskjøretøy.

For Askøypakken er det lokalpolitisk enighet om å oppføre en femte bomstasjon som betyr at det ikke lenger kan kjøres på bompengefri sidevei, økning i takstene og en forlengelse av bompengeperioden til 2028.

I departementets anbefaling er det lagt avgjørende vekt på at det ble fattet lokale vedtak om forlengning før de nye retningslinjene kom.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">VIL SKROTE MODELLEN:</span> Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.
VIL SKROTE MODELLEN: Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

Må skrotes

NAF mener de to proposisjonene bare understreker hvordan hele systemet for veifinansiering er modent for skraphaugen.

Den norske modellen for veifinansiering må skrotes og konstrueres på nytt, fra bunnen av. Vei må ses på som et fellesgode. I dag tar staten hele regningen for å bygge skoler, sykehus og jernbane, men når det er snakk om å bygge vei er det hele tiden egenandeler og stykkprisfinansiering gjennom bompenger. Ingen andre offentlige goder, som vei tross alt er, bygges på denne måten, påpeker Braadland.

– Dette illustrerer at det er for lett for politikerne å vedta gigantiske veiprosjekter. Det er et system som skaper politisk likegyldighet til overskridelser, fordi store deler av milliardregninga i alle tilfeller sendes videre til bilistene.

– At fylket tar deler av regningen er ingen trøst, fordi det betyr store sjanser for kutt i fylkenes vedlikeholdsbudsjettene på vei, og da er vi like langt. Bilistene ender opp med regningen uansett, avslutter Thor Egil Braadland.