TILPASNINGER: Den norske importøren har satt sammen en variant av EV6 som er spesialtilpasset norske kunder.

Norsk versjon:

Prispressing fra Kia

Den norske Kia-importøren har sanert utstyrslista på en versjon av EV6, som gjør at bilen så vidt havner under den magiske 500.000-grensa med 4X4.

Publisert Sist oppdatert

500.000 kroner, én halv million, er en slags magisk grense i bilmarkedet. Biler under er billige, de over dyre, kan det virke som folk flest tenker. Ikke minst etter at momsregelen ble innført på alt over denne grenseverdien. 

– EV6 selger jevnt og godt, men vi har også signaler fra selgerne våre på at mange kunder ønsker seg en EV6 med stort batteri og firehjulstrekk for under 500.000 kroner, sier  Christian Lagaard, kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge, i en pressemelding.

Svaret fra Kia i Norge er en ny utstyrsmiks på EV6.

Norske behov

– Vi har sett på hva vi tror nordmenn trenger og har sikret en god og fyldig pakke sammen med fabrikken.

Dette betyr at EV6 kommer i en utgave som er spesialtilpasset det norske markedet. 

Firehjulstrekkversjonen starter på 499.000 kroner, hvis bakhjulsdrift er tilstrekkelig, starter bilen på 469.000 kroner.

– Vi tar bort noe utstyr vi tenker at folk ikke er like interessert i å koste på seg i dagens økonomiske situasjon, men vi beholder det vi tenker er viktig.

Av de viktigste tingene som ikke har blitt med, er head-up-display. Og det er en noe mindre stereo. Grunnen til at Kia har kunnet senke prisen så pass mye likevel, er at fabrikken kan strømlinje produksjonen på disse modellene, og at den norske importøren kjøper inn mange biler på en gang.

En del igjen

De har blant annet beholdt varme i forseter og baksete, varme i rattet, forhåndsvarming av batteriet, veganske skinnseter, elektriske forseter med minne, korsryggstøtte, ladeplate for mobilen, elektrisk bakluke, adaptiv cruise, ryggekamera, smartkey, stor navigasjon, OTA-oppdateringer og Apple CarPlay.

Den nye prisen ser ut til å ligge cirka 50.000 kroner under EV6 Active med firehjulstrekk, som var den billigste varianten. 

Siden EV6 ble lansert i Norge i 2021 er det i skrivende stund levert 4270 nye biler, pluss 109 EV6 GT, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken, noe som gjør den til merkets desidert mest populære bil i perioden.

EV6 kan leveres med hengerfeste, og bilen klarer 1600 kilo hengervekt. Med det store batteriet er WLTP-rekkevidden 506 kilometer med firehjulstrekk og 528 kilometer med bakhjulsdrift.