

NAF-undersøkelse:
Brukt elbil nesten like populært som brukt bensin- og dieselbil
Interessen for brukt elbil er høyere enn noensinne, viser en undersøkelse Norstat har gjort for NAF.
I undersøkelsen svarer 19 prosent at de vil kjøpe brukt bensin- eller dieselbil neste gang de skal bytte bil.
Tilsvarende tall for elbil er 17 prosent.
1. mai innførte regjeringen omregistreringsavgift på elbiler. Avgiften er 1670 kroner på elbilene som ble førstegangsregistrert mellom 2019 og 2022. For biler registrert mellom 2011 og 2018, vil avgiften ligge på 1009 kroner. For eldre elbiler vil den være 432 kroner. Det er én fjerdedel av omregistreringsavgiften på bensin- og dieselbiler.
Tenk på din neste bil, hvilken type bil er det mest sannsynlig at du velger?
| KJØNN | ALDER | ||||||
TOTAL | Mann | Kvinne | 18–29 | 30–39 | 40–49 | 50–59 | 60+ | |
Ny diesel-/bensinbil | 5% | 5% | 5% | 3% | 2% | 5% | 9% | 6% |
Brukt diesel-/bensinbil | 19% | 22% | 17% | 24% | 23% | 24% | 20% | 11% |
Ny elbil | 26% | 29% | 23% | 16% | 25% | 23% | 27% | 35% |
Brukt elbil | 17% | 17% | 18% | 28% | 21% | 20% | 16% | 7% |
Ny hybrid/plug-in-hybrid | 9% | 9% | 8% | 5% | 8% | 8% | 5% | 13% |
Brukt hybrid/plug-in-hybrid | 9% | 6% | 12% | 7% | 10% | 6% | 13% | 9% |
Kommer til å erstatte bilen jeg har i dag med bildelingstjeneste | 1% | 1% | 1% | 2% | 1% | 3% | 1% | 1% |
Kommer ikke til å erstatte bilen jeg har i dag | 5% | 5% | 6% | 2% | 1% | 2% | 6% | 12% |
Annet | 8% | 7% | 10% | 13% | 9% | 10% | 3% | 6% |
Undersøkelse gjennomført av Norstat for NAF i mars 2022
– Nå er det viktig at regjeringen ikke øker omregistreringsavgiften for brukte elbiler ytterligere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrågiver i NAF.
– Avgiftsfritak og andre fordeler har vært avgjørende for elbilpolitikken. Nå når det endelig vokser frem et bruktmarked for elbiler, er det viktig at ikke avgiftene skrus til for hardt og for raskt, sier han.
Naturlig nok er en brukt bil det mest naturlige kjøpet jo yngre du er. Blant den yngste aldersgruppen er nå brukt elbil det mest attraktive kjøpet.
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
– Unge med trangere økonomi ser at elbil er attraktivt også brukt. Driftskostnadene er lavere, så den totale kostnaden for bilen blir lavere enn for en bensin- eller dieselbil, sier NAF-rådgiveren.
Den økende etterspørselen etter brukte elbiler kombinert med produksjonsutfordringer for nye elbiler, gjenspeiler seg også i prisene. Særlig nyere brukte elbiler ligger ute med høye priser.
– Her gjelder det å holde hodet kaldt. Når nesten ett år gamle elbiler ligger til salgs for det samme som ny eller dyrere, må du tenke at dette egentlig er overpris, mener Sødal.