Maxtrek Trek M7 Plus:
Den klare taperen
Unngå dette dekket. Maxtrek er testens budsjettalternativ, og resultatene viser det.
Pluss:
Start og brems på snø.
Minus:
Svakt sidegrep og brems på is og asfalt.
I 10 av 13 tester havner det på siste eller nest siste plass, ofte med stor margin til konkurrentene.
Lysglimtet er start og brems på snø, der det grovmønstrede dekket får tak. Men i sving, på is og asfalt, sliter det stort – spesielt med sidegrep og kontroll.
På bart underlag vei er styreresponsen nesten fraværende.
Testens soleklare taper.
Klikk her hvis du vil se resultatene på detaljnivå – med nøyaktige sekunder, meter, etc.
Maxtrek Trek M7 Plus
48 poeng
Last- og hastighetsindeks:107 SMontering:Inn-/utside
Fakta
Produksjonsland:Kina Produksjonsdato:31/07 2024 Pigger:nei
Mønsterdybde: 7,9 mm
Gummihardhet (Shore): 58
Snø
Akselerasjon:5 Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:4
Is
Akselerasjon:1 Bremselengde:3 Kjøreegenskaper:6
Tørr asfalt
Bremselengde:3 Kjøreegenskaper:1
Våt asfalt
Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:1 Vannplaning:4
Annet
Støy:2 Forbruk:4
Karakterer på et blunk, piggfrie:
| Dekk | Continental | Pirelli | Goodyear | Nokian | Michelin | Nordman | Hankook | Maxtrek | |
| Is | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 1 | |
| Snø | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
| Støy | 4 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | |
| Vått | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 2 | 3 | 2 | |
| Tørt | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 2 |
Detaljert poengoversikt, piggfrie:
| Disiplin | Maks poeng | Continental | Pirelli | Goodyear | Nokian | Michelin | Nordman | Hankook | Maxtrek |
| Akselerasjon på is | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 1 |
| Bremsing på is | 15 | 15 | 12 | 12 | 12 | 15 | 15 | 9 | 3 |
| Kjøring på is | 15 | 15 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 | 9 | 6 |
| Poeng på is | 35 | 35 | 28 | 29 | 29 | 32 | 31 | 21 | 10 |
| Akselerasjon på snø | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |
| Bremsing på snø | 10 | 8 | 10 | 8 | 10 | 8 | 8 | 8 | 10 |
| Kjøring på snø | 10 | 10 | 10 | 10 | 8 | 6 | 8 | 6 | 4 |
| Poeng på snø | 25 | 23 | 25 | 23 | 23 | 19 | 21 | 18 | 19 |
| Bremsing våt asfalt | 10 | 8 | 10 | 8 | 10 | 6 | 4 | 6 | 4 |
| Kjøring våt asfalt | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 1 |
| Vannplaning | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 |
| Poeng på vått | 20 | 16 | 20 | 17 | 18 | 12 | 9 | 12 | 9 |
| Bremsing tørr asfalt | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 |
| Kjøring tørr asfalt | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 3 | 2 | 4 | 1 |
| Poeng på tørt | 10 | 9 | 10 | 9 | 7 | 6 | 6 | 8 | 4 |
| Drivstofforbruk | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 |
| Støy | 5 | 4 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
| Total | 100 | 91 | 90 | 87 | 84 | 76 | 75 | 66 | 48 |
| Plassering | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Poengberegning og vurdering
● Hver deltest får karakter fra 1 til 5, basert på måleresultater og hvor mye de avviker fra snittet og beste resultat.
● Kjøreegenskaper og støy vurderes også subjektivt.
● Noen deltester vektes høyere, som brems og kjøreegenskaper på is, der poengscore multipliseres med tre og maksscore er opptil 15 poeng, mens f.eks. bremsing på tørr vei maksimalt gir 5 poeng.
● Sluttresultatet prioriterer vinteregenskaper høyest, fordi forskjellene der er størst.
● Tips: Ikke se deg blind på totalpoeng – velg dekk basert på hvilke forhold som er viktigst for deg.
Karakterskala:
5 = Utmerket. 4 = Bra. 3 = Middels. 2 = Mindre bra. 1 = Dårlig.