MÅTTE BETALE: Arild Risholm Sæther måtte betale for girkassebytte på sin Volkswagen Passat.

Arilds girkasse havarerte:

Møller-verksted krevde 172.000 kr for sent oljeskift

Da girkassen havarerte, krevde Møller-verkstedet 172.000 kroner for å skifte den –selv om et spesialverksted mente sen oljeskift ikke kunne være årsaken til girkasseproblemene.

Publisert Sist oppdatert
BILEIER: Arild Risholm Sæther

Eieren av Passaten, Arild Risholm Sæther, måtte selv betale for den kostbare reparasjonen. Importøren Møller henviste til Volkswagens garantiregler.

Volkswagen har oppgitt en maks­grense for hvor lenge oljen kan kjøres med. Denne maksgrensen er blitt overskredet, understreket Møller.

– Når vedlikehold ikke utføres i henhold til fabrikkens spesifikasjoner, vil og kan garantien frafalle. Fabrikken vil ikke godkjenne en garantiforespørsel, skriver Møller-verkstedet i et brev.

Verksted reagerer

Arild Risholm Sæther i Egersund kjøpte den da ett år gamle Volkswagen Passaten for 423.000 kroner fra Møller-forhandleren på Gjøvik. Drøyt to år etter kjøpet begynte servicelampen å lyse, og han fikk problemer med girkassen.

Han fikk undersøkt bilen både hos et Automester-verksted i Egersund, og hos Transtec, et spesialverksted for girkasser på Jæren.

Begge verkstedene reagerer på Møllers beslutning om å avslå skifte av girkasse.

Spesialverkstedet for girkasser skriver i en sakkyndig uttalelse at «det er svært lite sannsynlig» at girkasseproblemene oppsto fordi oljeskiftet ble utført 4000 kilometer over intervallet.

– Vi har heller ingen erfaring med at girkassetypen som står i denne bilen, eller girkasser på generelt grunnlag, havarerer på grunn av at service ikke blir tatt på nøyaktig angitt kilometerstand, selv om det selvfølgelig bør foretas på angitt serviceintervall, skriver spesialverkstedet i sin sakkyndige uttalelse.

Annen årsak

Spesialverkstedet har sjekket girkassen grundig. De konkluderer med at årsaken til girkasseproblemene er en helt annen enn sent oljeskift.

– Vi har sjekket ulyd, prøvekjørt bilen, kjørt den på løftebukk, og feilsøkt med lytteutstyr. Det er mest sannsynlig feil ved lager eller tannhjul i girkassen, skriver Transtec.

For å kunne si eksakt hva som er galt med girkassen, må den demonteres, ifølge Transtec. Uansett mener spesialverkstedet at det må byttes komplett girkasse, fordi det ikke finnes deler som kan kjøpes.

Møller avviser

Møller-forhandleren på Gjøvik, hvor bilen ble kjøpt, avviste ansvar og mener de ikke er part i saken, fordi Risholm Sæther har kommunisert med Møller-forhandleren i Egersund.

Også denne Møller-forhandleren fastholder at de ikke vil dekke kostnadene på 172.000 kroner.

– Reklamasjonen må avslås fordi olje på girkassen ikke er skiftet i tide. Det er med stor overvekt av sannsynlighet at forringet oljekvalitet er årsaken, skriver Møller-verkstedet.

Fikk medhold

Arild Risholm Sæther ville ikke godta avslaget fra Møller Bil.

– Jeg er jo en liten mygg mot Møller. Men flere jeg snakket med mente jeg hadde en sterk sak, forteller han til Motor.

Han klaget derfor til forbrukermyndighetene. Nå har Forbrukerklageutvalget gitt ham fullt medhold, og vedtatt at Møller Bil skal dekke skiftet av girkassen.

Forbrukerklageutvalget viser til den sakkyndige rapporten fra spesialverkstedet for girkasser. De viser også til det lokale ikke-merkeverkstedet, som foretok service og byttet olje. Dette verkstedet hevder at det ikke var en ulyd fra girkassen før oljeskiftet.

I vedtaket fra Forbrukerklageutvalget er det dessuten Møller-forhandleren som solgte bilen, Møller Bil på Gjøvik, som er ansett som ansvarlig for å betale tilbake 172.000 kroner til bileieren.

De mente selv de ikke var en part, men det mener Forbrukerklageutvalget at de i henhold til lovverket er.

Aksepterer

Daglig leder ved Møller Bil på Gjøvik, Finn Johansen, opplyser til Motor at de ikke anker vedtaket i Forbrukerklageutvalget.

Det innebærer at Møller må betale 172.000 kroner pluss forsinkelses­renter til Risholm Sæther. Han måtte selv betale for girkassebyttet, da dette ble gjort hos Møller.

Motor har spurt Johansen hvorfor Møller ikke erkjente ansvar på et tidligere tidspunkt, etter at to verksteder var klare på at sen oljeskift ikke var årsaken til problemene med girkassen.

Det svarer han ikke på.

– Vi noterer oss vedtaket, og kommer ikke til å utfordre det, selv om det er sider ved saken vi mener ikke er godt nok belyst i konklusjonen. Utover det har vi ikke noe å legge til her, skriver Johansen i en epost.

Glad

Arild Risholm Sæther er svært glad for at Møller Bil på Gjøvik aksepterer vedtaket.

– Det er nydelig. Jeg er veldig godt fornøyd med å få saken ut av verden.

Risholm Sæther får altså dekket hele girkasseskiftet. Det hadde han ikke fått dersom han hadde godtatt en såkalt minnelig løsning som Møller ga ham før han klaget til Forbrukertilsynet.

Møller tilbød ham 32.000 kroner for at han ikke skulle søke hjelp hos forbrukermyndighetene, ifølge en epost Motor har fått kopi av.

Aldri mer Møller

Nå vil Risholm Sæther ikke handle bil hos Møller mer.

– Nå er det slutt. Jeg sier ikke at jeg aldri mer skal ha Volkswagen. Men jeg sier at jeg aldri mer skal ha bil fra Møller-systemet igjen, sier Risholm Sæther, og fortsetter:

– VW produserer solide og gode biler. Men til syvende og sist er det ettersalg som er det viktigste i forhold til selve kundereisen. Det er hvordan man blir ivaretatt som kunde etter at kjøpet er gjort, som har noe å si om man returnerer eller ikke.

Motor har spurt daglig leder Finn J. Johansen ved Møller Bil Gjøvik hva han synes om en slik uttalelse fra en av sine kunder.

Han svarer slik på epost:

– Vi kommer ikke til å gå nærmere inn på denne enkeltsaken, utover å understreke at vi selvsagt syns det er leit å høre hva kunden sier.

Tidligere artikler

Motor har i vinter skrevet flere artikler om bileiere som har fått problemer med garanti- og reklamasjonsrettighetene, fordi service er tatt for sent.

Håvard Pedersen opplevde marerittet med sin BMW X5 Competition.

Da Motor i vinter skrev om en tre år gammel Hyundai Kona som mistet nybilgarantien sin, gikk Vigdis Svennungsen i NAF Advokat ut og advarte mot å ikke følge anbefalt serviceintervall.

Hun synes Risholm Sæther har hatt solid dokumentasjon.

– I dette tilfellet har forbrukeren dokumentert at det er lite sannsynlig at det foreligger en årsakssammenheng.

Svennungsen mener bilforhandlerne ikke kan avslå ethvert krav, dersom service er utført for sent.

– Det må foreligge en årsakssammenheng mellom feilen som har oppstått og manglende eller for sent utført service, sier hun.