UTE I SEPTEMBER: Kamo-versjon av BMW iX3, Neue Klasse – snart får du se den på ordentlig.

Selvsikker BMW-sjef:

«Dette blir den nye måle­stokken»

BMW mener deres kommende biler vil holde et nivå alle andre blir nødt til å strekke seg etter. Inkludert Xiaomi og Tesla.

Publisert Sist oppdatert

Tyskernes nye Neue Klasse kommer i september, det har vært klart en stund.  Likeså at SUV-en iX3 blir blant de første modellene kundene kan slå kloa i.

Nå, litt over en måned i forkant av verdenspremieren under München-messen, velger selskapets toppsjef Oliver Zipse å ta frem noen store ord, i et intervju med Bloomberg [for abonnenter].

– Dette vil bli målestokken i bilindustrien, sier han. 

– Neue Klasse vil vise at BMW kan bygge de overlegent beste elbilene, og at resten av markedet blir tvunget til å svare.

GJENKJENNELIG: «Neue Klasse» betyr ikke at BMW iX3 bryter med alt.

Zipse sier at satsingen er historisk, selv for en såpass merittert produsent.

Den største investeringen

– Vi har holdt på i 109 år, og dette er med god margin den største enkeltinvesteringen vi noen gang har gjort i én enkelt arkitektur.

For modellen BMW iX3 blir langt fra alene om ny funksjonalitet og nytt design. 

I løpet av bare to år skal rundt 40 av produsentens modeller, i praksis alle, få det samme. Det være seg i helt nye modeller eller oppdateringer, på tvers av drivlinjer.

80 mil

Elbilenes evige referanseramme – rekkevidden på én lading – er naturligvis blant faktorene Zipse viser til.  

I tidlige pressemeldinger ble det hintet om en rekkevidde på mellom 600 og 700 kilometer. 

Det siste tallet fra BMW er 800 WLTP- kilometer. 

I en PR-setning åpenbart rettet mot det amerikanske markedet, skryter produsenten også av at bare ti minutter med 400-kW-ladingen skal være nok til å forflytte føreren fra New York City til Washington D.C. Altså noe over 350 kilometer.

Motor skrev første gang om nye Neue Klasse i desember i 2022. I april året etter kom de første dryppene med ordentlig informasjon, siden har det sildret jevnt og trutt.

Tøff konkurranse

Men bilverdenen har endret seg etter dette. Kinesiske kunder omfavner ikke lenger europeiske biler, og kinesiske merker ypper seg internasjonalt. BMW-salget i Kina (inkludert Mini) droppet 13 prosent i 2024, første halvår i år var tilbakegangen 15 prosent. 

Relativt sett klarer likevel produsenten seg bedre enn General Motors og Volks­wagen, skriver Bloomberg. Bakgrunnen er at merkets biler med forbrennings­motorer fortsatt etterspørres. 

Med iX3 er BMW på vei inn i ringen mot Tesla og lokale produsenter – Xiaomi bør nevnes – i dette markedet. 

Da må teknologien være like god eller bedre, og prisene også konkurranse­dyktige. BMW har tidligere visst å tilpasse seg kinesiske kunders ønsker, denne gangen bruker de den nye AI-kometen DeepSeek til sine språkmodeller.

En liten hilsen til Musk

Oliver Zipse vil nødig la seg lokke til å snakke negativt om konkurrenter, men sier etter hvert dette, på direkte spørsmål om Teslas dalende popularitet i Europa er noe som kan utnyttes:

«Du må være klar over at alt du gjør, blir studert i detalj og vil ha innvirkning på ditt selskaps merkevare og omdømme.» 

Han sier i samme åndedrag  at BMW legger all sin energi i å tilby produkter som kundene kan «glede seg over, og være stolte av, uten å ha behov for å rettferdiggjøre».

Powered by Labrador CMS