SISTE I «TRAVEL ASSIST»: Volkswagen tilbyr nå teknologi for automatisk «filskifte basert på svermdata».

Amerikansk initiativ:

Krever felles navn på komplisert teknologi

Bilindustrien må bli enige om felles navn og begreper på de stadig mer avanserte kjørestøttesystemene.

Publisert

Det krever en koalisjon av amerikanske bileierorganisasjoner og bilbransjeeksperter i en felles uttalelse.

Blant disse er både AAA (NAFs amerikanske søsterorganisasjon), forbrukerorganisasjonen Consumer Reports og analyseselskapet J.D.Power, skriver Automotive News.

«Førerstøttesystemer blir stadig vanligere i nye biler, og disse har potensiale til å redusere antall ulykker og redde tusenvis av menneskeliv hvert eneste år. Men begrepene og terminologien bilprodusentene bruker om systemene varierer kraftig, noe som kan forvirre forbrukerne og gjøre det vanskelig å forstå hvilke funksjoner bilen faktisk har», heter det fra gruppen.

De startet arbeidet i 2019, og ble året etter oppfordret av amerikanske transportmyndigheter til å foreslå hvilke navn og begreper som burde brukes om de vanligste løsningene.

Foreløpig har de sortert begrepene i seks kategorier: collision warning, collision intervention, driving-control assistance, parking assistance, other driver-assistance systems og driver monitoring. Disse har ikke fått noen ensartet norsk oversettelse som brukes av hele bransjen.

NAF opplyste denne uka at de europeiske bilorganisasjonene vil diskutere om det skal stilles krav til en viss grad av standardisering når det gjelder utforming og plassering av funksjoner.