INFORMERTE IKKE: Bertel O. Steen har fått smekk for manglende informasjon om angrerett

Havnet i retten:

Bertel O. Steen krevde betaling for unødvendig service

Bertel O. Steen mente flere ting måtte gjøres på en service til 10.000 kroner. Etter servicen fikk bileieren vite at mesteparten av kostnadene ikke var nødvendige.

Publisert Sist oppdatert

På bilens instrumentpanel dukket det opp et varsel til bileieren fra Trøndelag om at han måtte bestille service. 

Forhandleren Bertel O. Steen krevde 9880 kroner for servicen, som bileieren betalte på vanlig måte.

Merkeverkstedet hevdet at det blant annet var nødvendig å bytte batteriet på nødanropssystemet ecall og skifte batterikjølevæske.

Etterpå avdekket imidlertid bileieren at det ikke var nødvendig å bytte batteriet på ecall likevel. Skifte av batteri­kjølevæske kunne han fått utført gratis noe senere, fordi bilfabrikken da hadde en kampanje på kostnadsfritt bytte.

Bileieren kunne dermed spart 6390 kroner, dersom han hadde fått vite om dette.

Fullt medhold

Service ble bestilt og avtalt over internett. Etter at servicen var utført, og etter at bileieren skjønte at han kunne spart seg for mesteparten av utgiftene, bestemte han seg for å benytte seg av angreretten – selv om merkeverkstedet ikke informerte ham om denne muligheten.

Bertel O. Steen avslo, og bileieren klaget til forbrukermyndighetene.

I Forbrukerklageutvalget fikk han fullt medhold i at han kunne benytte seg av angreretten. Forbrukerklageutvalget har i et vedtak bestemt at Bertel O. Steen skal betale tilbake hele kostnaden for servicen.

Men Bertel O. Steen anket.

– Vi valgte å prøve saken for tingretten, fordi vi mener den har en viktig prinsipiell side rundt hva som gjelder ved digital bestilling av verkstedtime, forklarer Anders Rikter, direktør for kommunikasjon og samfunn hos Bertel O. Steen.

Ikke i tvil

Trøndelag tingrett har opprettholdt vedtaket fra Forbrukerklageutvalget.

Tingretten er ikke i tvil om at det er inngått en avtale om fjernsalg av verkstedtjenester, og at bileieren dermed har angrerett.

Tingretten har dømt Bertel O. Steen til å betale tilbake hele betalingen for servicen.

– Denne dommen synliggjør konsekvensene dersom en tjenesteyter ikke følger angrerettlovens regler. Dette er ikke ny juss, men reglene i angrerettloven kan komme overraskende på næringsdrivende som starter med fjernsalg, sier forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Dommen er foreløpig ikke rettskraftig. Anders Rikter hos Bertel O. Steen opplyser til Motor at de vurderer anke.

Forbrukerrådet håper på sin side at dommen fører til at verkstedkundene får oppdatert informasjon om angreretten sin.