TRYGGERE TRAFIKK: NAF-direktør Stig Skjøstad, fagsjef Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk og UP-sjef Knut Smedsrud i debatt på Arendalsuka.
Foto: PETER RAAUM
Nye regler på høring:
– Kan ikke håndheve om du bruker Spotify eller kartet
Du får håndtere Spotify når du kjører, men ikke navigasjonen, ifølge et forslag regjeringen nå vurderer. – Reglene må forstås normativt og gi oss gode vaner, sier UP-sjefen.
ARENDAL (Motor): Samferdselsdepartementet vurderer nå høringsuttalelsene på et forslag som dramatisk vil skjerpe bilisters skjermbruk – både mobilen og den store infotainmentskjermen nye biler stadig oftere har midt på dashbordet.
En departementstung arbeidsgruppe har foreslått at bilførere forbys enhver holding eller berøring av mobiltelefon som ikke er montert i en egen holder, noe som vil gjøre UPs håndheving enklere.
Videre ønsker gruppen at det skal gjelde samme regler for den store skjermen som for den lille fastmonterte mobilen. Det vil bety at du for eksempel ikke har lov til å taste inn adresser i navigasjonssystemet mens du kjører.
Men du skal kunne velge blant lydfilene, for eksempel på Spotify, eller justere klimaanlegget.
– Vi kan ikke håndheve om man taster inn på navigasjonssystemet eller velger blant lydfiler, slik må reglene forstås normativt. De må gi oss gode vaner, sa UP-sjef Knut Smedsrud på et debattmøte under Arendalsuka onsdag.
– Det er som røykeloven, bare at det er enda farligere å bruke mobil når du kjører enn det er å røyke der, sa Smedsrud.
Inngripende
NAF-direktør Stig Skjøstad redegjorde for et delt syn på forslagene fra arbeidsgruppen.
– Uoppmerksomhet er utilgivelig. Når du kjører, skal du ikke gjøre annet enn å kjøre. Men det er et komplekst område, og for mange vil det oppleves inngripende med forbud mot å bruke bilens typegodkjente utstyr, sa han.
– Jeg mener at arbeidsgruppen ikke har hatt brukerperspektivet med seg i sterk nok grad. Jeg er skeptisk til å betrakte dette normativt, for brukerne er det lov eller ikke lov, sa Skjøstad.
– Det å skulle administrere en skjerm på iPad-størrelse mens du kjører i 80 km/t, er ikke smart. Den store skjermen er et paradoks med hensyn til hva vi ønsker av bilfabrikantene på sikkerhetsfeltet, sa Skjøstad.
Også UP-sjef Smedsrud mente vi må innrømme at dette er et vanskelig felt.
– Men overordnet er det ganske enkelt: Du skal ikke bruke mobilen når du kjører, sa Smedsrud.
3 av 10 forstyrret
Ifølge en undersøkelse Ipsos har gjennomført for Gjensidige, har tre av 10 bilister opplevd forstyrrelse fra bruk av interaktive skjermer mens de kjører.
– Vi observerer utrolig mye rart av uoppmerksomhet i trafikken. De fatale ulykkene skyldes helst tre ting, høy fart, rus eller uoppmerksomhet. Og det siste er kanskje det vanskeligste å ta tak i. Men vi har hatt en viss bedring de siste årene, med unntak for tungtransportsjåførene som er verstingene på dette området, sa Smedsrud.
Selv om den store skjermen i moderne biler er problematisk teknologi fra et sikkerhetsperspektiv, mener Smedsrud at teknologien på sikt kan hjelpe oss til tryggere trafikk.
– Men det er jo et faktum at de nye bilene som nå kommer, vil være på veien i 20–25 år. Og vi har et stortingsvedtak på at antallet drepte i trafikken skal ned i 50 innen 2030, sa Smedsrud – og fikk støtte fra Skjøstad i NAF.
– Det kommer ny teknologi, som blant annet stemmestyring. Men først og fremst er dette et holdningsspørsmål, sa Skjøstad.