LANGT MINDRE TRYGT: En Golf fra 1989 i en moderne krasjtest. Merk dukken mot rattet. For eksempel.

Se forskjellen:

Gammel Golf i ny krasj­test – slik gikk det

Det har skjedd mye med bilsikkerheten på 30–40 år. Denne testen gir et innblikk.

Publisert

Hvordan klarer egentlig en tilårskommen Volkswagen Golf seg i en moderne sikkerhetstest? 

Det tyske testinstituttet Dekra har latt en Golf II (83–92) gjennomgå nøyaktig samme røffe behandling som Euro NCAP utsatte den nyeste varianten for i 2019, da Golf VIII ble lansert. 

«Enorme fremskritt», er testinstituttets konklusjon. Det er vanskelig å argumentere mot.

– Liten sjanse til å overleve

I testen ble den eldre Golfen (89-modell) kjørt i 64 km/t i en frontkollisjon med 40 prosent overlapping – altså ikke som å kjøre i en bred vegg, men med treff mot en del av fronten, og dermed mer realistisk. I sammenstøtet traff bilen en barriere med deformasjonssone tilsvarende et annet kjøretøy.

Dette var Euro NCAPs standardtest frem til 2020, da kriteriene ble noe endret.

– I Golf II vil passasjerene ha liten sjanse til å overleve denne frontkollisjonen, siden kupeen kollapset og store deler fra bilen trengte inn i passasjerområdet, sier Dekras Markus Egelhaaf. 

ETTER KRASJEN: Det er ikke mye igjen av fronten. Foto: DEKRA
ASSYMETRISK: Treffen kom på venstre side foran. Foto: DEKRA

Om testen av den moderne Golfen (2024-modell) sier han dette: 

– Hele kupeen forble fullstendig intakt, og passasjerene ble godt beskyttet av kollisjonsputene og setebeltene. 

Resultatet: Alle i den nyeste bilen ville sannsynligvis ha sluppet unna med lettere skader. 

Bremser, manøvrering, lys

Bilene er sammenliknet på flere vis.

Dekra slår fast at den nyeste bilene gjennomgående hadde rundt 30 prosent kortere bremselengde, etter testing i flere hastigheter. 

En standardisert unnamanøver (hurtig filskifte) lot seg gjennomføre i 75 km/t med 2024-modellen og i 65 km/t med forgjengeren fra 1989.

MYE TRYGGERE: Dette viser Golf-testen fra 2019, i Euro NCAPS regi. Se video lenger nede.

Testerne kommenterer også lysene, som på alle måter er bedre på den nye bilen – bedre synlighet bakfra, ikke minst hva bremselys angår, og en kraftig forbedret opplysning av veibanen forover.

NB: Dekra har ikke sendt ut bilder eller video av den nyeste bilen. Testen er likevel gjennomført på samme måte som Euro NCAP gjorde det i 2019 – se  under videoen av 89-modellen. Helt nederst ser du Euro NCAPs siste Golf-test fra 2022, en gjentakelse etter at kriteriene ble oppdatert.

Video: DEKRA

Video: EURO NCAP

Video: EURO NCAP

Powered by Labrador CMS