
Fremskrittspartiet:
Foreslår å fjerne avgiftene på bensin og diesel
Fremskrittspartiet foreslår å fjerne avgifter på bensin og diesel – nesten i sin helhet, som et akuttiltak. Senterpartiet er ikke avvisende.
– Vi står nå i en helt ekstraordinær situasjon. Folk har aldri opplevd høyere priser på bensin og diesel, samtidig som pengene renner i statskassa som følge av olje- og gassprisene. Dette handler om å stille opp for folk i en svært vanskelig situasjon, sier Frp-leder Sylvi Listhaug.
Derfor fremmer altså partiet et forslag om å fjerne både veibruksavgiften og CO2-avgiften på drivstoff. Det vil gi rundt åtte kroner lavere pumpepris på bensin og sju kroner lavere pumpepris på diesel, etter partiets utregninger.
– Skyhøye inntekter
I tillegg til dette kommer momsen forbrukerne betaler. Partiet ber Støre-regjeringen vurdere om også denne kan reduseres – eller fjernes.
– Staten ligger an til å tjene seks ganger så mye på olje og gass som antatt i statsbudsjettet. Vi har råd til å bruke noe av de skyhøye inntektene på 1750 milliarder kroner, sier Frps finanspolitiske talsperson Hans Andreas Limi.
– Hvor lenge ser dere for dere at dette skal gjelde?
– Vi i Frp mener at veibruksavgiften bør fjernes for godt, men akkurat dette forslaget er tenkt som et akuttiltak, på grunn av situasjonen vi står i. Derfor er det vanskelig å tidfeste, sier Limi.
– Prisen er 10 kroner for høy
– Vi står ved at vi ønsker å redusere drivstoffavgiftene, sier Geir Pollestad, Senterpartiets næringspolitiske talsperson, til Motor.

– Som finansministeren sier – blir dette varig, må vi sette i verk tiltak. Det er tre typer tiltak jeg kan se for meg: Redusere drivstoffavgiftene permanent eller midlertidig, bedre skattevilkår for pendlere og raskere kutt i fergepriser. Det siste vil hjelpe på totalregningen for transport i distriktene, sier Pollestad.
– Hva legger du i «midlertidig»?
– Ekstraordinære situasjoner krever ekstraordinære tiltak. Prisen er 10 kroner for høy, men jeg tror heller ikke Frp har noen plan om å fjerne avgiftene permanent.
Pollestad presiserer imidlertid at det slett ikke er sikkert at den norske stat i sum tjener så mye på dagens situasjon, tross høye oljepriser.
– Børsene stuper, på grunn av krigen. Det kan gjøre at oljefondet taper tusenvis av milliarder, sier han.
Støtte fra NAF
NAF er enige i at drivstoffavgiftene må settes ned.
– Det rammer mange hardt, når pumpeprisene er så høye som vi ser nå, med over 25 kroner literen. Og analytikerne sier at det kan gå videre opp. Vi er bekymret for denne prisgaloppen, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste til Motor.
Derfor krever NAF at regjeringen kommer med kraftige tiltak.
– I regjeringserklæringen lovet Støre-regjeringen å sette ned avgiftene som rammer vanlige folk – inkludert drivstoffavgiftene. Det har ikke skjedd. Tvert imot økte drivstoffavgiftene med 30 øre, etter forliket med SV. NAF krever at regjeringen nå holder sitt løfte, sier Ryste.
– Om det er mulig å fjerne alle avgiftene, slik Frp krever, vil tiden vise. Sannsynligvis er det mer realistisk å få flertall for en reduksjon, sier hun.
Har du lest disse sakene?
-
Vi som brisker oss med bryllupsbiler:
Se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»