2019-MODELL: Bakluke på Toyota Corolla 2019-modell.
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Bakluka var ikke elektrisk:
Forhandleren nektet å gi avslag for det som manglet
«Elektrisk bakluke» sto det i salgsannonsen fra den kjente merkeforhandleren. Men det stemte ikke.
Merkeforhandleren erkjenner at annonsen var feil.
Likevel
vil de ikke gi kjøperen av en nesten ny Toyota Corolla prisavslag for feilen.
Årsaken er blant annet at de tok forbehold om feil i
annonsen, og at elektrisk bakluke ifølge demr ikke har noen markedsverdi.
To dager etter
Men kjøperen av Corollaen aksepterte ikke avslaget på
sitt krav om prisavslag.
Hun kjøpte bilen til 328.000 kroner etter å ha lest
salgsannonsen, og etter å ha prøvekjørt bilen. To dager etter overtakelsen
oppdaget hun at bilen kun hadde manuell bakluke, og ikke elektrisk – slik det sto
i salgsannonsen.
En Toyota-forhandler mente manglende elektrisk bakluke bør
gi 10.000 kroner i prisavslag, mens en annen Toyota-forhandler viser til at
prisforskjellen mellom manuell bakluke og elektrisk bakluke utgjør 15.000
kroner på en annen Corolla-modell.
Kan ikke ettermontere
Kvinnen kjøpte Toyotaen av den kjente Ford-forhandleren
RøhneSelmer, som er Norges største Ford-forhandler.
Det er ikke mulig å ettermontere elektrisk bakluke på
kvinnens bil. Ford-forhandleren må derfor betale henne et prisavslag, mener
Forbrukerklageutvalget, som nå har gjort vedtak i konflikten.
Forbrukerklageutvalget viser til at selgere ikke kan ta
et generelt forbehold om feil i annonsene sine. Dette har
Forbrukerklageutvalget hatt som langvarig praksis.
– Burde oppdaget
RøhneSelmer mente også, ifølge Forbrukerklageutvalgets
saksfremstilling, at kjøperen burde oppdaget mangelen da hun prøvekjørte bilen.
Men Forbrukerklageutvalget mener man ikke kan forvente at
kjøpere kontrollerer at bilen har alt det utstyret som den markedsføres med.
De har gitt kjøperen et skjønnsmessig prisavslag på
10.000 kroner.
Motor har spurt RøhneSelmer om de aksepterer vedtaket.
Plassjef Harald Ensrud ved RøhneSelmer på Røa i Oslo sier de har kontaktet
kunden sin og kommet til enighet med henne.
Han svarer ikke på spørsmål om hva enigheten består i.
Hvor mye er egentlig en «luksusfunksjon» verdt? Det sier også denne saken noe om: