2019-MODELL: Bakluke på Toyota Corolla 2019-modell.

Bakluka var ikke elektrisk:

Forhandleren nektet å gi avslag for det som manglet

«Elektrisk bakluke» sto det i salgsannonsen fra den kjente merkeforhandleren. Men det stemte ikke.

Publisert Sist oppdatert

Merkeforhandleren erkjenner at annonsen var feil.

Likevel vil de ikke gi kjøperen av en nesten ny Toyota Corolla prisavslag for feilen.

Årsaken er blant annet at de tok forbehold om feil i annonsen, og at elektrisk bakluke ifølge demr ikke har noen markedsverdi.

To dager etter

Men kjøperen av Corollaen aksepterte ikke avslaget på sitt krav om prisavslag.

Hun kjøpte bilen til 328.000 kroner etter å ha lest salgsannonsen, og etter å ha prøvekjørt bilen. To dager etter overtakelsen oppdaget hun at bilen kun hadde manuell bakluke, og ikke elektrisk – slik det sto i salgsannonsen.

En Toyota-forhandler mente manglende elektrisk bakluke bør gi 10.000 kroner i prisavslag, mens en annen Toyota-forhandler viser til at prisforskjellen mellom manuell bakluke og elektrisk bakluke utgjør 15.000 kroner på en annen Corolla-modell.

Kan ikke ettermontere

Kvinnen kjøpte Toyotaen av den kjente Ford-forhandleren RøhneSelmer, som er Norges største Ford-forhandler.

Det er ikke mulig å ettermontere elektrisk bakluke på kvinnens bil. Ford-forhandleren må derfor betale henne et prisavslag, mener Forbrukerklageutvalget, som nå har gjort vedtak i konflikten.

Forbrukerklageutvalget viser til at selgere ikke kan ta et generelt forbehold om feil i annonsene sine. Dette har Forbrukerklageutvalget hatt som langvarig praksis.

– Burde oppdaget

RøhneSelmer mente også, ifølge Forbrukerklageutvalgets saksfremstilling, at kjøperen burde oppdaget mangelen da hun prøvekjørte bilen.

Men Forbrukerklageutvalget mener man ikke kan forvente at kjøpere kontrollerer at bilen har alt det utstyret som den markedsføres med.

De har gitt kjøperen et skjønnsmessig prisavslag på 10.000 kroner.

Motor har spurt RøhneSelmer om de aksepterer vedtaket. Plassjef Harald Ensrud ved RøhneSelmer på Røa i Oslo sier de har kontaktet kunden sin og kommet til enighet med henne.

Han svarer ikke på spørsmål om hva enigheten består i.

Hvor mye er egentlig en «luksusfunksjon» verdt? Det sier også denne saken noe om: