INFOTAINMENTSYSTEM: Audi e-tron 2019-modell, samme årsmodell som bilen til bilkjøperen.
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Audi e-tron:
Flere funksjoner virket ikke på importbil
Bilforhandleren må opplyse om hvilke funksjoner som ikke virker på bruktimporterte biler, mener Forbrukerklageutvalget.
«Bilen er importert fra Audi USA», sto det i
kjøpekontrakten for en Audi e-tron, som en mann fra Tromsø kjøpte fra en
bilforhandler.
Kjøperen hevder at han før kjøpet spurte om bilens
underholdnings- og informasjonssystem, infotainmentsystemet, fungerte i Norge. Det
skal bilforhandleren ha bekreftet at det gjorde.
Men etter at mannen overtok bilen, oppdaget han at en
rekke funksjoner likevel ikke fungerte.
Verken telefonfunksjonen, navigasjonen,
eller Audis on call-system virker.
Amerikansk bil
Mannen prøvde forgjeves å oppdatere maskinvaren. En
henvendelse til Audi-forhandleren Møller Bil førte heller ikke til noen løsning.
I et svar fra Møller Bil fikk mannen vite at maskinvaren og dataprogrammene i
bilene baseres på hvilket marked de selges i.
– Fabrikken har i dette tilfellet laget en bil for det amerikanske
markedet, og har derfor ikke laget noen reparasjonsløsning for å kunne flytte
biler mellom markeder, skriver Møller i en epost.
NAF-vurdering
Bilen var en nesten ny utgave av den populære elbilen
Audi e-tron. Den hadde bare gått 2500 kilometer ved kjøpet, og kjøperen betalte
730.000 kroner.
Kjøperen fikk NAF til å vurdere bilen og manglene. NAF
mener manglene ved underholdnings- og informasjonssystemet utgjør en verdireduksjon
på 53.000 kroner.
Bilforhandleren, Sør Import i Mandal på Sørlandet, mener
de ga kjøperen tilstrekkelig informasjon om bilen. Men det mener ikke
Forbrukerklageutvalget. Da kjøperen ikke nådde gjennom med sitt
reklamasjonskrav overfor bilforhandleren, klaget han til forbrukermyndighetene.
– Ikke tilstrekkelig
Forbrukerklageutvalget mener at underholdnings- og
informasjonssystemet er sentralt for en rekke viktige funksjoner i bilen.
Dersom noen funksjoner ikke virker, skulle bilforhandleren gitt tydelige
opplysninger om dette.
– Det er ikke tilstrekkelig at bilforhandleren opplyste
at bilen er importert fra USA. Det må også opplyses om hvilke sentrale
funksjoner som kan være annerledes, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt
vedtak.
Basert på NAFs vurdering, har Forbrukerklageutvalget
vedtatt at Sør Import skal betale tilbake 50.000 kroner av kjøpesummen til
kjøperen.
Bilforhandleren er ikke fornøyd med vedtaket.
– Vi er uenige i de faktiske og rettslige vurderingene
som er gjort av utvalget. Etter all sannsynlighet blir det en rettslig prøving
i tingretten, skriver Trond Fredriksen, daglig leder i Sør Import, i en epost.