INFOTAINMENTSYSTEM: Audi e-tron 2019-modell, samme årsmodell som bilen til bilkjøperen.

Audi e-tron:

Flere funksjoner virket ikke på importbil

Bilforhandleren må opplyse om hvilke funksjoner som ikke virker på bruktimporterte biler, mener Forbrukerklageutvalget.

Publisert

«Bilen er importert fra Audi USA», sto det i kjøpekontrakten for en Audi e-tron, som en mann fra Tromsø kjøpte fra en bilforhandler.

Kjøperen hevder at han før kjøpet spurte om bilens underholdnings- og informasjonssystem, infotainmentsystemet, fungerte i Norge. Det skal bilforhandleren ha bekreftet at det gjorde.

Men etter at mannen overtok bilen, oppdaget han at en rekke funksjoner likevel ikke fungerte.

Verken telefonfunksjonen, navigasjonen, eller Audis on call-system virker.

Amerikansk bil

Mannen prøvde forgjeves å oppdatere maskinvaren. En henvendelse til Audi-forhandleren Møller Bil førte heller ikke til noen løsning. I et svar fra Møller Bil fikk mannen vite at maskinvaren og dataprogrammene i bilene baseres på hvilket marked de selges i.

– Fabrikken har i dette tilfellet laget en bil for det amerikanske markedet, og har derfor ikke laget noen reparasjonsløsning for å kunne flytte biler mellom markeder, skriver Møller i en epost.

NAF-vurdering

Bilen var en nesten ny utgave av den populære elbilen Audi e-tron. Den hadde bare gått 2500 kilometer ved kjøpet, og kjøperen betalte 730.000 kroner.

Kjøperen fikk NAF til å vurdere bilen og manglene. NAF mener manglene ved underholdnings- og informasjonssystemet utgjør en verdireduksjon på 53.000 kroner.

Bilforhandleren, Sør Import i Mandal på Sørlandet, mener de ga kjøperen tilstrekkelig informasjon om bilen. Men det mener ikke Forbrukerklageutvalget. Da kjøperen ikke nådde gjennom med sitt reklamasjonskrav overfor bilforhandleren, klaget han til forbrukermyndighetene.

– Ikke tilstrekkelig

Forbrukerklageutvalget mener at underholdnings- og informasjons­systemet er sentralt for en rekke viktige funksjoner i bilen. Dersom noen funksjoner ikke virker, skulle bilforhandleren gitt tydelige opplysninger om dette.

– Det er ikke tilstrekkelig at bilforhandleren opplyste at bilen er importert fra USA. Det må også opplyses om hvilke sentrale funksjoner som kan være annerledes, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

Basert på NAFs vurdering, har Forbrukerklageutvalget vedtatt at Sør Import skal betale tilbake 50.000 kroner av kjøpesummen til kjøperen.

Bilforhandleren er ikke fornøyd med vedtaket.

– Vi er uenige i de faktiske og rettslige vurderingene som er gjort av utvalget. Etter all sannsynlighet blir det en rettslig prøving i tingretten, skriver Trond Fredriksen, daglig leder i Sør Import, i en epost.