VIRKET IKKE: «Vennligst vent» sto det bare på skjermen på parkeringsautomaten.
Foto fra klagesaken
Parkeringsproblemer:
Fikk bot selv om automaten ikke virket
I en lengre periode sto det bare «vennligst vent» på skjermen på parkeringsautomaten. Likevel fikk bilføreren bot.
Kvinnen som parkerte utenfor et kontorbygg på
Billingstadsletta i Asker i fjor høst, gjorde alt riktig for å unngå å få bot:
Da parkeringsautomaten frøs, og det i lengre tid bare
sto «vennligst vent» på skjermen, ringte hun parkeringsselskapet Park Nordic på
det oppgitte telefonnummeret.
Men hun kom ikke gjennom på telefonen.
Hun sjekket også nettbanken sin, og tok skjermdump fra
den, som viste at det var reservert 40 kroner. Det var beløpet hun forsøkte å
betale.
Hun har også tatt skjermdump som viser at hun to ganger
forsøkte å ringe parkeringsselskapet.
– Skal varsle
Men parkeringsselskapet Park Nordic ga henne likevel kontrollsanksjon
på 330 kroner. De hevder at man uansett skal varsle ved feil på automaten, og
at man kan betale for parkering med app.
Parkeringsselskapet hevder også at det ikke var feil på
automaten, fordi det ble gjennomført kjøp fra andre bilister både før og etter
at kvinnen forsøkte å betale.
Kvinnen klaget på boten til Parkeringsklagenemnda, hvor hun nå har fått medhold.
– Ansvarlig
Nemnda viser til at parkeringsautomaten har hatt en
restart like før kvinnen skulle betale, og at dette kan ha virket inn på
funksjonaliteten. Nemnda viser også til at det denne dagen var få betalinger på
automaten, noe som kan indikere problemer.
– Det er parkeringsselskapet som er ansvarlig for at
automatene til enhver tid er i normal drift, skriver Parkeringsklagenemnda i
sitt vedtak hvor boten oppheves.
Nemnda viser til at bilisten har gjort det hun kunne for
å varsle parkeringsselskapet, og at parkeringsselskapet ikke kan kreve at man
skal betale med en app.