FORFALSKNING: Her på Svinesund kontrollstasjon ble den ukrainske sjåføren stoppet med det som trolig er et falskt, polsk førerkort.Alle foto: STATENS VEGVESEN
Trailersjåfør avslørt:
Falskt førerkort lagde feil lyd
Seniorinspektøren fra Statens vegvesen ble mistenksom fordi den ukrainske trailersjåførens førerkort lagde feil lyd da han banket det i bordet.
Det var onsdag formiddag denne uken at et svenskregistrert modulvogntog med ukrainsk sjåfør ble vinket inn til Statens vegvesens kontrollstasjon på Svinesund.
Modulvogntoget – som består av en trekkvogn med to hengere bak – manglet det obligatoriske skiltet som forteller hvor langt det er.
I dette tilfellet var vogntoget 25,40 meter, mens maks tillatte lengde på norske veier er 25,25 meter.
– Da jeg fikk se sjåførens førerkort, ble jeg raskt mistenksom, forteller seniorinspektør Kent Johansen.
DET FALSKE FØRERKORTET: På dette bildet, som er tatt gjennom lupe, kan man se prikker rundt kanten av stempelet. Disse prikkene skal ikke være der. Man kan også se at trykken på tall og bokstaver er veldig tydelig, sammenlignet med ekte førerkort.
For det første hadde den ukrainske sjåføren et polsk førerkort. Det var også flere ting som vekket mistanke, blant annet noen nyanser i fargene på kortet og et stempel med rare prikker rundt.
Men det var spesielt én ting den erfarne inspektøren merket seg.
Annonse
Feil lyd
– Jeg banket førerkortet mot bordet og hørte med det samme at lyden ikke stemte. Ekte førerkort skal ha en metallisk lyd når du banker, dette hørtes mer ut som litt slapp papp, forteller Johnsen.
Sjåføren fortalte at han hadde mistet sitt eget førerkort for kort tid siden og kontaktet polske myndigheter for å få nytt.
– Det blir opp til politiet å etterforske saken videre, men jeg synes forklaringen høres litt tynn ut, ettersom det falske førerkortet var utstedt i 2023, mens han angivelig skulle ha fått det i juni 2025, forteller Johnsen.
Statens vegvesen fikk bistand av en ekspert fra politiets «avsnitt for operativ utlending» som vurderte sjåførens dokumenter på stedet. Det ble besluttet å anmelde ham for dokumentforfalskning.
Flere syndere
Statens vegvesen holder tett oppsikt med tungtrafikken inn i landet.
Denne onsdagen ble det oppdaget flere sjåfører med svin på skogen.
Spesielt dårlige bremser, slitte dekk, feil lastesikring og overvekt er gjengangere. Statens vegvesen holder også kontroll med kjøre- og hviletid for å motvirke sosial dumping og farlige arbeidsforhold blant sjåførene.
Annonse
213 meter bremselengde
Et vogntog fra Latvia ble avskiltet på stedet på grunn av svært trafikkfarlige mangler, vogntoget manglet bremser på fire av seks hjul.
På bildene fra kontrollen kan man tydelig se at bremsestagene er fysisk koblet fra, og at bremseklokka også er frakoblet.
En bremsetest utført av Statens vegvesen viser at vogntoget har en bremselengde på 213 meter i 80 km/t. Kravet fra myndighetene er 58 meter.
FRAKOBLET: Her ser man tydelig at bremsestaget er frakoblet.