NULLUTSLIPP: En kommende VW ID.5 på vei gjennom samlebåndet på Zwickau-fabrikken til Volkswagen-konsernet.

EU-kommisær vekker oppsikt:

– Viktig å holde bensin- og dieselbil-produksjon i gang

Europas bilindustri må fortsette å produsere bensin- og dieselbiler for å ta sikre verdifulle arbeidsplasser, mener EU-topp.

Publisert

Thierry Breton, den franske EU-kommisæren for det indre markedet, advarer om at overgangen til en helelektrisk bilpark i Europa kan koste 600.000 arbeidsplasser innenfor en industri som nå sysselsetter mer enn 13 millioner mennesker i regionen.

ADVARER: Thierry Breton.

Uttalelsene kom i et intervju med den franske avisa Les Echos nylig.

Ber fabrikanter fortsette

Breton mener det er viktig at de store bilprodusentene opprettholder den mer lukurative produksjonen av biler med forbrenningsmotor, slik at industrien sikrer sine arbeidsplasser og forblir viktig for europeisk eksport.

– Jeg respekterer at noen velger å skifte helt og holdent til elektriske biler, men samtidig vil jeg oppfordre bilfabrikantene til å fortsette med produksjonen av biler med forbrenningsmotor som de har gående, sier Breton.

I 2026 skal det gjøres en gjennomgang av EU-vedtaket som mange mener betyr en de facto stans i produksjon av utslippsbiler fra 2035. Vedtaket om elbiler er det første direktivet innenfor EUs store klimapakke Fit for 55.

«Kommer ordning»

Breton sier han stoler på at det vil komme på plass en ordning som åpner for at 2035-målet kan skyves, hvis det blir nødvendig.

– Det tror jeg kommer til å bli veldig omstridt, fordi dette er en viktig symbolsak, sier Alf Ole Ask, journalist for Norsk Klimastiftelses nettavis Energi og klima, i en podcast.

SKEPTISK: Carlos Tavares, toppsjef i Stellantis-konsernet som teller tilsammen 14 ulike bilmerker.

Nettstedet Automotive News skriver i forbindelse med Bretons intervju at uttalelsene står i stil med advarslene fra Stellantis-toppen Carlos Tavares, en av den europeiske bilindustriens mest frittalende sjefer.

Han har gjentatte ganger advart om at han mener et for hurtig elbilskifte vil få dramatiske konsekvenser for den europeiske bilindustrien. Eller rettere: for dens kunder.

– Jeg er ikke bekymret for Stellantis. Jeg er bekymret for den store middelklassen som ikke vil ha råd til å kjøpe en ny elbil som koster 30.000 euro (ca. 305.000 kroner), sa han den dagen EU gjorde kjent ambisjonene i sitt Fit for 55.