HERFRA: Eksos inneholder nitrogenoksider – disse utslippene ønsker EU å redusere.

Går mot EU-forslag:

Bilprodusenter sterkt kritiske til nye utslipps­regler

EU-kommisjonen foreslår nye utslippsregler for biler og andre kjøretøy som de neste årene skal føre til en kraftig reduksjon i forurensning på europeiske veier.

Publisert Sist oppdatert

Forslaget har fått navnet Euro7 og skal bidra til at utslippene av nitrogenoksider (NOx) minsker med 35 prosent for biler og med over 50 prosent for busser og lastebiler innen 2035.

Euro7 inneholder også regler for utslipp av mikroplast og andre mikropartikler fra bremser og bildekk, samt fra eksospotter.

De nye reglene skal ifølge forslaget gjelde for nye biler fra 2025 og for tyngre kjøretøy to år senere.

Forslaget blir lagt fram i kjølvannet av at EU-landene i oktober ble enige om å forby salg av kjøretøy med forbrenningsmotorer fra og med 2035.

– Gårsdagens teknologi

Representanter for bilindustrien går hardt ut mot forslaget, ifølge Automotive News.

De mener at det vil bli krevende og dyrt å produsere motorer som overholder disse reglene, og at forslaget derfor i siste instans vil gå ut over overgangen til elektrifisering.

Rett og slett fordi det vil mangle penger til å investere i begge deler.

Ford var kjapt ute med denne uttalelsen:

«Dette har potensial til å ødelegge for den fantastiske utviklingen mot elektrifisering som vi har sett i Europa. Vi burde ikke investere i gårsdagens teknologi, men i stedet satse på nullutslipp.»

Trusselen fra Kina

Den europeiske bransjeorganisasjonen ACEA kaller forslaget «urealistisk» og mener at miljøgevinsten er «svært begrenset».

Carlos Tavares, toppsjef i Stellantis-konsernet, tror på en ny vår for Jeep.
STELLANTIS-TOPP: Carlos Tavares, her under en nylig Jeep-lansering.

Stellantis-sjef Carlos Tavares advarte om det samme før beslutningen ble tatt:

– Dette vil tære på forsknings- og utviklingsressurser, samtidig som våre kinesiske konkurrenter er på full vei inn i markedet med sine rene elbilsatsinger.

Tavares mener at dette siste – å tape terreng vis-à-vis kinesiske merker – er den klart største trusselen mot europeiske bilprodusenter i året som kommer, klart større enn delemangelen.

(©NTB)