Tysk dieselgate-dom:

Volkswagen- og Mercedes-eiere kan få erstatning

Ifølge tysk høyesterett kan eiere av biler som er omfattet av dieseljuks-skandalen, ha rett på erstatning.

Publisert Sist oppdatert

Beslutningen kommer på bakgrunn av en EU-dom fra mars i år. Der ble det slått fast at lovene som ble brutt under «dieselgate» (se faktaboks), skal beskytte den enkelte bilkunde – ikke bare nasjonale interesser.

Dermed åpner retten for at produsentene kan bli nødt til å kompensere for kundenes tap.

Dieselgate

  • Høsten 2015 ble det offentlig kjent at Volkswagen-konsernet hadde installert ulovlig programvare i flere av sine dieselbiler.
  • Programvaren sørget for at utslippene ble redusert mens bilene gikk gjennom laboratorietesten som brukes for å godkjenne bilene.
  • 11 millioner biler var berørt av utslippsjukset.
  • Konsekvensene var enorme i VW-systemet: En rekke toppledere er fjernet, flere ble fengslet.
  • Saken kostet VW mange hundre milliarder kroner i bøter, kompensasjon, juridiske kostnader og utbedringer.
  • Flere andre bilprodusenter er blitt anklaget for tilsvarende manipulasjoner.

Tysk høyesterett (Bundesgerichtshof) overlater vurderingene av de tallrike søksmålene til lavere rettsinstanser, der disse må prøves på nytt. Samtidig legger retten noen premisser til grunn:

● Produsentene slipper kun unna hvis de kan bevise at de ikke visste at program­varen var ulovlig.

● Heving av kjøpet er ikke aktuelt. Retten antyder i stedet en kompensasjon på 5 til 15 prosent av kjøpssummen, minus bruksverdi.

I en erklæring fra retten heter det at «eiere av slike biler risikerer å tape penger, fordi deres kjøretøy kan bli forbudt å bruke» og at «det må antas at kjøperne ikke ville ha betalt full pris for slike biler».

Ifølge Automotive News Europe føler både Mercedes-Benz og Volkswagen seg trygge på å gå seirende ut av de kommende rettssakene.

Mercedes avviser enhver mulighet for at selskapet kan ha kjent til at de gjorde noe ulovlig.

Volkswagen viser til to enkeltsaker – én der selskapet hevder at programvaren var godkjent, og ett tilfelle der den aktuelle bilen ble kjøpt etter dieselgate, hvilket ifølge VAG skulle bety at kunden hadde tilgang til nødvendig informasjon.