Forbrukerkjøpsloven regulerer at kundene har minst to års reklamasjonsrett. Likevel solgte bruktbilfirmaet Bilplan på Romerike en 11 år gammel Citroën C5 med følgende tekst i kjøpekontrakten: «Selges uten garanti eller reklamasjonsrett».
Kjøperen av bilen oppdaget kort tid etter kjøpet at bilen hadde en rekke feil og mangler.
Bruktbilfirmaet godtok å utbedre feilene. Men etter et flere måneders verkstedopphold konkluderte en NAF-rapport som kjøperen fikk utført, at ingenting var blitt utbedret. Blant annet var det fortsatt en drivstofflekkasje.
Får heve
Da sendte bilselgeren en verkstedfaktura som selgeren mente skulle dokumentere at feilene er utbedret.
Kjøperen av bilen mener den derimot må være forfalsket, fordi den var datert etter at han fikk bilen tilbake fra bruktbilfirmaet. Kunden krevde å få heve kjøpet, og har nå fått medhold av Forbrukerklageutvalget – som behandler konflikter etter bilhandel.
De konkluderer med at NAF-rapporten dokumenterer at feilene og manglene ikke er reparert.
De tar heller ikke hensyn til at bilen ble solgt med en klausul om at det ikke er reklamasjonsrett.
Heving av kjøpet innebærer at kunden får tilbake kjøpesummen på 34.000 kroner pluss renter, mot å levere bilen tilbake.
Motor har spurt Bilplan hva de synes om vedtaket mot dem, og konklusjonen om at feilene og manglene ikke er blitt utbedret. De har ikke besvart Motors henvendelser.