FORVIRRING: Nytt EU-direktiv vil ikke gi relevant informasjon, mener Drivkraft Norge.

Avviser ny prisplakat:

– Mer villedende enn veiledende

Drivkraft Norge mener det nye forslaget til hvordan man skal informere om prisforskjeller på el og flytende drivstoff vil være mer villedende enn veiledende.

Publisert Sist oppdatert

Drivkraft Norge, bransjeforeningen for selskaper som selger drivstoff og energi, mener det er problematisk at man skal basere seg på historiske priser i en slik sammenlikning.

Motor skrev denne uka om den nye forskriften for prissammenlikning mellom drivstoff og elektrisitet som regjeringen nå har sendt på høring.

Det er Statens vegvesen som skal utarbeide prissammenlikningen. Tallene skal oppdateres hvert kvartal, og deretter skal en plakat henges opp på egnet sted på de 714 betjente bensinstasjonene som idag selger mer enn 2 millioner liter drivstoff i året.

Frykter forvirring

– Vi frykter at mange kan oppleve disse prisene forvirrende sett sammen med tallene som vises i de veletablerte prismastene. Det er verdt å spørre seg om oversikten gir informasjon til forbrukeren som er reell? Og er energistasjonene det rette stedet for å gi informasjon som først og fremst er relevant for ditt neste bilkjøp? spør Einar Gotaas, fagsjef i Drivkraft Norge.

Han er skeptisk til at det er prisen for hjemmelading som skal med i sammenlikningen, ikke prisen som må betales for strøm ved hurtigladestasjonene langs veien.

Kunne vært det foruten

Han synes også det er rart at bare betjente stasjoner skal ha disse plakatene.

– Hvis dette er viktig informasjon for kundene, hvorfor skal det da ikke også henges opp på ubetjente stasjoner? Det er mange av dem hvor det selges mer enn 2 millioner liter i året, sier han.

– I bunn og grunn kunne vi tenkt oss å være dette foruten, for vi tror ikke det gir relevant informasjon til kundene, sier Gotaas.