BROM-BROM: BMW har piffet opp den fra før av heftige M2-modellen. CS-utgaven er lettere og sterkere.
Foto: BMW
BMW M2 CS:
BMW leverer fortsatt (noen få) ville bensinbiler
97 prosent av bilene BMW selger i Norge er elbiler, men for de bemidlete entusiastene finnes det alternativer.
Så langt i år er de registrert 246 nye bensinbiler i Norge, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
I den sammenhengen kan det nevnes at tallet totalt for nye personbiler er 56.254 biler. Det gir bensinbilene en markedsandel på 0,44 prosent, som er en halvering fra i samme periode i fjor.
Les alle Motors biltester:
Entusiastbiler
Det kan trygt sies at biler med bare bensinmotor er på vei til å bli utslettet som nybiler i Norge.
Det forhindrer ikke flere av bilmerkene å fortsatt ha bensinbiler tilgjengelig, men i de fleste tilfeller er dette ganske spesielle saker, som uansett er langt unna biler for de store massene.
Det er gjerne entusiastbiler, og det koster mye penger. Laget for et publikum som ikke henger seg for mye opp i at avgiftene gjør det ekstra dyrt.
BMW, som er et av bilmerkene med størst suksess med sine elbiler både i Norge og Europa ellers, har fortsatt flere gromme modeller med en buldrende bensinmotor tilgjengelig for helt spesielt interesserte nordmenn.
Siste tilvekst er er BMW M2 CS. Dette er en spesialmodell av den fra før av heftige M2-modellen.
Masse krefter
Utgaven ble avduket det prestisjetunge arrangementet Concorso d’Eleganza Villa d’Este ved Comosjøen nylig. BMW sier produksjonen blir begrenset, mens selve lanseringen starter sensommeren 2025.
Rekkesekseren med M TwinPower Turbo yter 530 hestekrefter, 50 mer enn standard en M2 og matcher med det ytelsen til både BMW M3 Competition Sedan M xDrive og BMW M4 Competition Coupé M xDrive.
Motoren er en videreutvikling av 3,0-liters rekkesekseren i M2. Dreiemomentet er økt med 50 newtonmeter til 650 newtonmeter, og leveres i området 2650 til 5730 omdreininger per minutt. Maks effekt nås ved 6250 omdreininger per minutt, mens maks turtall er på 7200.
M2 CS veier cirka 30 kilo mindre enn en standard M2. Flere komponenter er laget i karbonforsterket plast, og bilen leveres som standard med smidde M lettmetallfelger.
M2 CS leveres som standard med 8-trinns M Steptronic-girkasse med Drivelogic. Føreren kan velge mellom tre girkarakteristikker og bytte manuelt via hendler på rattet eller en M-spesifikk girspak.
Lyd
Null til hundre tar 3,8 sekunder, det er 0,2 sekunder raskere enn standardmodellen. Null til to hundre er redusert med 1,2 sekunder til 11,7 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 302 km/t.
Motorlyden leveres av et M-eksosanlegg med elektronisk styrte klaffer og fire enderør, og forsterkes innvendig via Active Sound Design, spesielt i sport og sport plus.
Chassiset er senket med åtte millimeter og som skal være finjustert for maksimal dynamikk, med tilpasninger i fjærer, dempere og styring.
Ikke overraskende gir alt dette en temmelig frisk startpris, som er på 1.882.100 kroner.
Elbilandelen i nybilsalget så langt i år er for øvrig 97 prosent for BMW i Norge, med 3415 enheter. På samme tid har de levert 23 rene bensinbiler. Mest populære bensinmodell i 2025 for BMW er M3 med fem biler.
Møt disse glade entusiastene: