TILTAK: Avisa Klar Tale etterlyser flere tiltak for å hindre fusking med teoriprøven for yrkessjåfører.

Fasit på avveie:

Avslører juks med teori­prøver for yrkessjåfører 

Avisa Klar Tale dokumenterer omfattende juks som kan medføre en betydelig trafikkfare.

Publisert

Avisa Klar Tale har avdekket hvordan det jukses i forbindelse med teoriprøver for yrkessjåfører.

– Vi har dokumentasjon som beviser at reelle fasitsvar er på avveie. Sjåfører kjøper tilgang til riktige svar og består prøvene basert på den effektive juksemetoden. Nå jobber de som yrkessjåfører, og har bestått teoriprøver uten å kunne teorien, sier Berit B. Njarga, redaktør i Klar Tale.

På norsk

I saken Sjåførenes skjulte snarvei til førerkortet beskrives det hvordan yrkessjåfører har bestått teoriprøven basert på juks.

Njarga mener dette viser at det er enkelt å få tak i svarene til teoriprøven, og at utformingen av prøvene bidrar til å gjøre denne typen juks enkelt.

Noe av årsaken til at enkelte benytter denne juksemetoden, er at teoriprøver for yrkessjåfører må skje på norsk. Men det viser seg altså at flere sjåfører likevel består prøvene, selv om de ikke behersker språket godt.

– Dette vil i praksis si at disse yrkessjåførene ikke har gode norsk­kunnskaper, og antakelig heller ikke har kompetansen de trenger for å være sjåfører av tyngre kjøretøy, sier Njarga.

Flere tiltak

Hun forventer nå at myndighetene tar tak i problemet.

Vegvesenet sa i et høringsbrev om en ny regel om karantene for juks, som ble innført i 2019, at sjåfører som har jukset, kan utgjøre en betydelig trafikkfare. Da antok Statens vegvesen og politikerne at en lang karantene ville virke avskrekkende for den som vurderer å jukse.

– Våre funn tilser at denne ordningen med karantene ikke har vært nok for å stoppe alvorlig juks. Vi mener flere tiltak må til, og at Vegvesenet må tenke nytt rundt sitt arbeid med teoriprøvene for å stoppe juks, sier Njarga.

Powered by Labrador CMS