BLÅIS: Såkalt «black ice» kan være enda verre – når mørk asfalt har et tynt islag.
BLÅIS: Såkalt «black ice» kan være enda verre – når mørk asfalt har et tynt islag.

Svært glatte forhold:

42 prosent har tatt feil av vann og is på veien

Over 40 prosent har opplevd at det de trodde var vann på veien, viste seg å være is, viser en undersøkelse utført av Norstat for NAF.

Publisert

Det har vært store utfordringer med glatte veier landet rundt de siste dagene, og det blir neppe bedre med det første.

I helgen advarte politiet i Bergen mot såkalt «black ice» – der det ser ut som om veien er våt, mens den i realiteten er dekket av et tynt islag. Noe av det samme kan inntreffe i Oslo-området tirsdag morgen:

– Nå er det vått på bakken her, og det fryser gjerne til is i løpet av natten, advarer Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I litt kaldere strøk er det også fare for underkjølt regn.

- Mange opplever farlige situasjoner når bakken dekkes av et tynt islag. Underkjølt regn er vanskelig å oppdage og vrient å manøvrere på, sier Sødal, som legger til at er du usikker på føret, er det best å la bilen stå.

Det er på ingen måte uvanlig å ta feil av føreforholdene: I en undersøkelse Norstat har utført for NAF, viser det seg at 42 prosent har opplevd en farlig situasjon fordi det de trodde var vann, viste seg å være blank is. Halvparten svarte at de ikke hadde opplevd dette, mens ni prosent svarte «vet ikke».

NAF og Sødal har følgende råd:

  • Når du kjører på glatt og isete føre, er det viktig å teste veigrepet, men pass på at det ikke er biler rett bak eller mot deg.
  • Mister du kontrollen eller oppdager en fare for sent, så husk å ha begge hendene på rattet, styr og brems alt du kan. – Du skal bremse hardt, og ikke slippe opp selv om du hører det bråker og det rister fra ABS-en, sier Sødal.
  • Kjører du i byhastigheter (30–50 km/t) og øker farten med bare 10 km/t, vil du omtrent doble bremselengden. – Få ned farten i tide og mer enn du tror holder, sier Sødal.
  • Mange har flere førerstøttesystemer i bilen, og de er der for å hjelpe deg til å få tilbake kontrollen på bilen. Men husk: Er farten for stor, kan ikke elektronikken redde deg.